Animal Planet!!!

Na het beklimmen van de Cotopaxi en het feestje met Hugo in Latacunga ben ik terug gegaan naar Quito. Hier op het reisbureau lag mijn ticket klaar voor de Galapagos!! Maar eerst nog 3 dagen Quito!

In in the middle of nowhere in Llullu llama heb ik een Chileense gids ontmoet die langs kwam met een groep Fransen. Facebook gegevens uitgewisseld en toen ik in Quito FB opende plopte hij op op de chat (hij woont in Quito). Afgesproken voor de volgende middag in het park, hij heeft een Slackline, dus dat gingen we doen in het park. Geen idee wat dit was…. Maar het is dus een touw (soort autogordel) gespannen tussen 2 bomen waar je dus overheen moet lopen, of andere knappe kunsten op kan doen. Nou moet ik zeggen dat dit niet gemakkelijk is…. Maar wel heel leuk.

’S Avonds lekker bij een Indiër gegegeten en tot laat in een kroeg bijgepraat. En de volgende dag weer opnieuw Slackline (werkt verslavend…) en ’s avonds eindelijk eens 127 hrs gekeken, staat namelijk al ruim een half jaar op mijn computer.

En de volgende dag op naar de Galapagos! Woehoe. Samen met Camilla en een argentijnse en Paul die de tickets voor ons geregeld heeft. Het was nog even spannend of ik wel mee kon, want mijn naam stond niet op de passagiers lijst…. Maar gelukkig na een telefoontje net op tijd allemaal goed gekomen. ’S Avonds met zijn 3-tjes uiteten geweest en gevierd dat we dan echt in de Galapagos zijn ;-)

Even bij de verschillende reisbureaus langs en uiteindelijk een goede last minute deal gevonden voor een 4 daagse bootcruise. Een catamaron voor 10 personen. Vertrek op zondag vanaf Isla San Cristobal (1 van de andere eilanden). Dus ik ben gelijk op donderdag met een speedboot naar San Cristobal vertrokken, zodat ik nog 2 dagen had om daar de boel te verkennen. Echt werkelijk overal zijn hier zeeleeuwen, ze liggen op straat en op de bankjes. Heel bijzonder.

Het is nu low season, dus had voor een mooi prijsje mijn eigen privé kamer met badkamer en warme douche! En een keuken ;-) Vrijdag ben ik op de fiets naar een zoet water meer geweest in de hooglanden van het eiland. Ik kon een fiets van iemand lenen, helemaal mooi meegenomen. Helaas was het weer niet geweldig, dus in de hooglanden mist. Maar wel een leuk fietstochtje. De volgende dag een snorkeltour geboekt naar Kickers Rock. 2 enorme rotsen die uit het water steken met een soort van kanaal er tussendoor.

Overal om je heen schildpadden en haaien en grote devil rays. Niet 1, nee gewoon overal waren ze. Je wist gewoon niet waar je kijken moest!! En zeeleeuwen die naar je toe zwemmen en bubbels in je gezicht blazen en met je willen spelen.

Alleen het water was echt super koud…. 16 graden brrrr. Maar dat ben je op slag vergeten als je zoveel moois ziet. Wat een fantastische tour. Duiken is in de Galapagos enorm duur… Dus ik had ervoor gekozen om nu te snorkelen en volgende week een keer dagje te gaan duiken. Goede keus geweest! De snorkelaars hebben zelfs nog meer gezien dan de duikers dit keer!

Zondag de start van de bootcruise. Ik had een boot uitgekozen die naar de zuider eilanden ging, omdat het daar het mooist schijnt te zijn. Vanaf Isla San Cristobal naar Espanola, Floreana en naar het hoofdeiland Isla Santa Cruz.

We hadden een leuke groep op de boot!

Dag 1: gingen we snorkelen bij een punt waar je veel zeeleeuwen ziet. Vervolgens ’s nachts gevaren naar Isla Espanola.

Dag 2: Isla Espanola. Mijn favoriete eiland! Mooie witte stranden, overal zeeleeuwen en leguanen en een fantastische blauwe zee.

Ook staat dit eiland bekend om de vele soorten vogels. Alabatrossen, Blue footed boobies en nog vele meer.

Deze tijd van het jaar is de zee op zijn koudst, maar daarentegen hebben alle dieren kleintjes! Overal baby zeeleeuwen, baby boobies en baby albatrossen, deze laatste zijn echt tonnetje rond. Ze kunnen niet eens meer met hun voeten bij de grond en ze zijn nu al enorm groot.

Was een geweldige dag.

Dag 3: ’S Nachts weer varen richting Isla Floreana, zodat we daar in de morgen aankwamen. Hier wederom weer gesnorkeld en het eiland verkend. Ze hebben hier een brievenbus, die vroeger gebruikt werd door de piraten. De piraten die naar het zuiden voeren lieten hier hun post achter en de piraten die naar het noorden gingen namen de post dan weer mee. Nu is de traditie dat je er een brief of kaartje instopt en dat andere passagiers kijken of ze een kaart kunnen vinden naar hun woonplaats en nemen die dan mee. Ik heb geen kaart kunnen vinden met bestemming Alkmaar, maar wel een brief achter gelaten.

Pap en mam ben benieuwd of deze brief ooit aan gaat komen! Ook hier weer gesnorkeld en dit keer met pinguins…

Dag 4: Alweer de laatste dag van de cruise. Tijd voor het hoofdeiland. ’s Morgens naar de hooglanden geweest en een aantal kraters bekeken en daarna naar de enorme landschildpadden die hier in de hooglanden leven! Deze zijn echt enorm en super traag!

En ’s middags hebben we lonesome George en zijn vriendjes bezocht in de Darwin Station. En waren de 4 dagen alweer aan een eind gekomen. Super veel en mooie dingen gezien, maar 4 dagen op een boot was voor mij wel weer genoeg. Maar wel goed voor het ultieme Galapagos gevoel! Tijd om weer zelf dingen te ondernemen. Op de boot staat het hele schema vast, 6:30 ontbijt en na lunch een uur rust etc. Wordt allemaal voor je gepland. Maar gelukkig heb ik nog een kleine week om de Galapagos zelf verder te exploren;-)

Eenmaal weer aan land, waar ik mijn email ging checken. Bereikte mij helaas het verschrikkelijke nieuws dat een aantal leden van mijn oude duikclubje waren betrokken bij een afschuwelijk duikongeluk in Duitsland. Waaronder een aantal trouwe lezers van mijn site… Ongelooflijke onwerkelijk bericht. Verdriet, ongeloof…. Ik denk aan jullie en wens jullie heel veel sterkte met het verwerken van deze afschuwelijke ervaring….

Wist je datjes:

-          De Galapagos  is een groep verspreide eilanden in de Stille Oceaan. En horen officieel bij Ecuador

-          Ze zijn ontstaan door vulkanische activiteit en zijn uiteindelijk uitgegegroeid tot 13 grote eilanden, 6 kleinere en 40 mini eilandjes

-          De dieren hier bijna geen natuurlijke vijanden hebben, waardoor ze ook geen angst voor de mens hebben en dus enorm dichtbij komen en nieuwsgierig zijn.

-          Het hier net Animal planet is!

-          Als ik ooit nog eens de staats loterij win in de toekomst ik dolgraag op een live on board zou willen voor een duikvakantie in de noordelijke eilanden Wolf en Darwin! Hier schijn je van September t/m december echt geweldig te kunnen duiken! Whalesharks allover the place, hamerhaaien en andere haaien, walvissen en dolfijnen in overvloed. Maar bijna onbetaalbaar….

-          De Galapagos low budget mogelijk is!!!

-          Tuurlijk blijft het altijd duurder dan het vaste land en geef ik mijn maand budget uit in 2 weken (incl ticket en entree).

-          Maar ik betaal ongeveer de helft van wat andere mensen betalen!!

-          De Galpagos in de toekomst waarschijnlijk alleen maar duurder gaan worden…

-          Je nu bij aankomst 100 dollar entree moet betalen op het vliegveld, ze dit in de toekomst 400 willen maken…

-          En er de toekomst alleen nog maar bootcruises van 2 weken mogelijk zijn… Wat enorm veel geld is.

-          Kortom het is now or never…

Last pictures

Comments 3

lidy 10-10-2011 22:29

Wauw Agnes, wat is het daar fantastisch!! Ik heb de uitzendingen van de Beagle wel gevolgd, maar jij maakt veel mooiere plaatjes. Die schildpadden zijn een overblijfsel uit het dino-tijdperk en ze kunnen wel een jaar zonder eten en drinken.
Ik noemde eerder nog iets wat je wel niet zou gaan doen: met haaien zwemmen. Had ik dat effies fout .
Wat vreselijk om zo'n slecht bericht over je vrienden te krijgen. Ook jij veel sterkte daarmee hoor.
Ben benieuwd naar je verhaal over het eigen onderzoek van de eilenden. Geniet vooral van al het moois.
Groeten uit Zweden, waar de herfst nu echt is begonnen en het al weer om 6 uur donker is.

Hans van Brug 11-10-2011 20:54

Hoi Zus,

Mooie foto's en mooie omgeving daar. Je vermaakt je weer goed! Ben best wel een beetje jaloers. Wij zijn een weekendje weg geweest (beekse bergen) en alleen maar regen!!!
Ik vind die foto met die twee zeeleeuwen op het strand erg mooi. Maar ik wist niet dat zeeleeuwen ook al een bikini dragen.....

Veel plezier nog en we skypen binnenkort wel weer ff.

groeten,

hans

jannie 15-10-2011 13:01

hoi agnes,
nou ik heb weer even bij gelezen,(waren op vakantie naar cran canaria), maar wat prachtig allemaal weer, wat zie je toch veel, dit omdat je enorm veel onderneemt natuurlijk maar ja gelijk heb je want je komt er w.s. nooit meer. veel plezier maar weer.
groetjes jannie

Comment

Want to receive an email when a new travel story is added? Signup for the mailinglist