Argentinië met een scheutje Duits en een snufje NL

BocasIn Argentinië draait het leven om eten en drinken! De dag begint met een ontbijt, waarna er een paar uur gewerkt moet worden. Rond een uur of 1 is het tijd voor een uitgebreide lunch, gevolgd door een paar uur siësta. In de namiddag moet er weer een paar uurtjes gewerkt worden. Rond een uur of 10 ’s avonds krijgt de gemiddelde Argentijn trek en schuift aan tafel voor het diner, wat gepaard gaat met grote hoeveelheden steak en liters rode wijn! Kortom Argentinië kan voor mij al niet meer stuk! Liefde gaat nou eenmaal door de maag ;) Het is alweer even terug, maar ik zal weer even bij het begin beginnen. 30 december 2012 terug in Zuid Amerika! Buenas Aires! Mooi op tijd voor Oud en Nieuw! Filip, een vriend uit Nederland die toevallig ook in Argentinië op vakantie is, kwam me ophalen van het vliegveld. En wat doe je na een reis van 50 uur, gelijk maar even de bar in met de rest van het hostel. Volgende dag een beetje sightseeing in Buenas Aires. O.a naar Boca geweest, een kleurrijke wijk in BA (Buenas Aires) en natuurlijk bekend bij vele vanwege de voetbal. Helaas nu zomerstop hier, dus niet naar een wedstrijd van de Boca Jr…

Bocas gangstersEn ’s avonds tijd voor een echte Argentijnse steak!!! En de avonden erna ook haha in combinatie met een lekkere  Malbec wijn natuurlijk.  Echt enorme steaks hebben ze hier, denk al gauw een halve kilo!  I am in heaven!! Buenos Aires is wat mij betreft een geweldige stad, de stad leeft, de mensen zijn super vriendelijk, de tango wordt op straat gedanst, mooie parken en grote markten.

Na een aantal dagen in BA samen met Eoin (spreek uit Owen) een Ier de nachtbus naar Iguazu genomen. Pff was even vergeten hoe groot de afstanden zijn in Zuid Amerika, maar gelukkig kunnen de stoelen bijna plat achterover waardoor het bijna een bed is…. Dus na 20 uur kwamen we aan in Iguazu. Dit is een klein plaatsje op de grens met Brazilië en bekend vanwege de super mooie spectaculaire watervallen. En niet één waterval, nee gewoon overal.

Iguazu watervallen

3814_3677513196416_1761424864_n[1].jpgWe hebben ruim 8 uur voor, achter, door en rond de watervallen gelopen en onze ogen uitgekeken naar dit stukje natuur geweld. En op het laatst nog even in een bootje onder de watervallen door! En in het hostel kwam ik een bekende uit Nederland tegen… Opeens stond ik met Joost Hoetjes aan de bar in the middle of nowhere in Argentinië. Its a small world!!Joost die ik ken van zwemmen ruim 10 jaar terug! Haha hoe toevallig is dat! ’s Avonds met zn allen heerlijk weer een halve kilo steak weggespoeld met een Malbec!

En opnieuw tijd voor een lange busrit… Pff weer ruim 20 uur in de bus. Dit keer zonder reismaatje, voor mij even geen super  toeristische plekjes en grote steden meer, maar kleine dorpjes, valleien, wijngaarden, meren en bergen in noordwest Argentinië. Eerste stop Tafi de valle, een klein dorpje in een vallei aan een meer. Heerlijk koel hier . BA en Iguaza waren behoorlijk warm, het is hier namelijk hartje zomer. Heerlijk een aantal wandelingen gemaakt.

Tafi de valleBasic hostel gevonden, maar met super schattige kindjes. En eigenlijk reis je nooit lang alleen, wat ook dit maal wel weer bleek. In het hostel Teresa (uit Zwitserland) en Verena (uit Duitsland) ontmoet. Met zn 3-en verder gegaan naar Cafayate, bekend vanwege de vele wijngaarden, goede en betaalbare wijn.Dus je raadt natuurlijk wel wat wij hier gedaan hebben. Wij hebben de wijn is even goed getest ;) 5 liter wijn voor nog geen 7 euro!!Super leuke avond gehad!

Wine o'clockVolgende dag rustdag, hihi dat hadden we ook wel nodig naar al die wijntjes…

Maar ’s middags een tourtje naar de omgeving gedaan, het stikt hier namelijk van de mooie rotsformaties.

omgeving Cafayate

met zn 3-en op een rij Aan het eind van de dag begon het echt enorm te regenen, waardoor de halve berg naar beneden kwam zetten en de weg versperde.

halve berg komt naar beneden zettenDe volgende dag bleek de Dakar race vlakbij langs te komen door de woestijn! Samen met Verena voor dag en dauw op de fiets op weg naar de woestijn! De wegen werden namelijk afgesloten... Waren mooi op tijd, maar helaas bleek deze dag van de Dakar afgelast te zijn…. Vanwege de vele regenval de dag ervoor… Dat was een domper, want keek er erg naar uit om deze race in het echt te zien. Maar de auto’s en motoren kwamen nog wel voorbij over de gewone geasfalteerde weg. Niet zo spectaculair natuurlijk, maar beter dan niks…IMG_1117.jpg

Dakar race

De weg van Cafayate naar Cachi en vervolgens van Cachi naar Salta blijkt echt super mooi en super spectaculair te zijn. Maar ook vrij ruig terrein met kleine smalle weggetjes, dus een bus rijdt hier niet. Maar toch wilden we via deze route terug naar Salta. Enige mogelijkheid: liften. Van andere reizigers hoorden we al dat er maar weinig auto’s langskomen en je soms uren ergens kan staan. We hadden er super veel in en vol goede moed stonden we om  9:49 langs de kant van de weg.

even wat europeesche benen laten zien@ 9:49Om 9:52 zaten we in een auto. Haha, dat ging wel heel erg makkelijk, de eerste de beste auto stopte. Helaas stonden we 10 minuten later met pech langs de weg…

wat een pech, autopechMaar ook hier werden we snel weer opgepikt. Andy onze nieuwe chauffeur bleek precies de zelfde route als ons in gedachten te hebben! Alleen had hij ipv te liften een auto gehuurd! Whauw wat een mooi stuk natuur.Nobody

Cactus

Hitch hiking

P1010797.jpgGeweldige rotsformaties, bergen, bergpassen (ruim 4000m), lege kale vlaktes met alleen cactussen, pittoreske dorpjes en hobbitland. Mooi maar erg blij met onze geslaagde liftdag kwamen we rond 20:00 aan in Salta.

Na 2 dagen in de ‘grote’ stad Salta vervolgden we onze weg naar de kleine dorpjes ten noorden van Salta. Humahuaca, Iruya, Tilcara en Purmamarca. Stuk voor stuk zijn dit mooie kleine bergplaatsjes waar de tijd heeft stilgestaan. Mooie natuur en ideaal om de dorpjes te verkennen en om door de bergen te wandelen tussen de boeren, berggeiten en ezels.

Iruya

Tilcara

haiHelaas tijd om afscheid te nemen van Teresa, haar vakantie zit erop. Maar in de volgende update meer avonturen van mij en Verena!

Wist je datjes:

-          Er een Big Mac index bestaat…

-          Er in Argentinië erg veel inflatie is

-          Maar dat de prijs van een Big Mac menu laag wordt gehouden ivm de Big Mac index

-          De andere menu’s bij Mac Donalds bijna 2x zo duur zijn als het big Mac menu…

-          Andy uit Engeland komt

-          Verena en ik Andy weer gaan ontmoeten in mijn volgende update

-          Mijn Spaans redelijk snel weer terugkomt…

-          De inwoners van BA echter een heel ander accent hebben

-          Noord west Argentinië erg mooi is

-          Wij veel lol hebben

-          De dag na onze wijnavond we even geen wijn meer konden zien, ruiken of proeven

Last pictures

Comments 4

renske 02-02-2013 13:13

Hey Agnes.
Leuk weer een verhaal van je te lezen.
Weer prachtige fotos.
Ben benieuwd naar de fotos van Bolivia.
tot horens
Liefs uit Alkmaar.

lidy 03-02-2013 12:22

Hej hej,
Wat heerlijk om weer een verhaal met foto's van je te lezen.
Wauw, wat is het daar in NW Argentinië mooi zeg. Ik denk persoonlijk het mooiste gebied tot nu toe. Maar ik ben dan ook gek op hoge bergen en weinig bevolking.
Wat leuk dat je weer een oude bekende bent tegengekomen. De wereld is inderdaad maar klein. Dat merk ik hier ook steeds. En de mensen zijn ook heel reislustig natuurlijk.
Die watervallen. Niet te geloven zo mooi.
Fijn dat je het weer (nog steeds) zo naar je zin hebt.
Zul je een beetje oppassen met al die goedkope drank
Hartelijke groeten uit Zweden (-14 graden)
Lidy

hans 03-02-2013 17:55

Hoi Zus,

Mooie verhaal weer !!
Ik ben erg jaloers op die biefstukken van een halve kilo!!! Heerlijk!!
Veel plezier nog!

gr.

Hans en Ellen

kaatje 04-02-2013 20:11

Ha Aggy,
heerlijk weer die verhalen van je. Mooie foto's, mooie natuur.....
Geniet!!!1

xx

Comment

Want to receive an email when a new travel story is added? Signup for the mailinglist