cactussen land

Vrijdagavond samen met Claire vertrokken met de nachtbus naar Arequipa voor onze laatste daagjes samen…. Helaas weer een afscheid, Claire gaat namelijk terug naar Cusco om als vrijwilliger in een hostel aan de gang te gaan…. Ze hadden 2 plekken…. Maar ik heb al genoeg tijdsdruk haha.

Hostel gezocht in Arequipe, waar ze heerlijke crepes met banaan en caramelsaus als ontbijt hadden!! Zaterdag een beetje rondgelopen en Monasterio Santa Catalina bezocht, dit is een soort oud nonnenklooster, maar echt een soort kleine stad in de stad. Die nonnen hadden het goed voor mekaar vroeger!! Echt die hadden het zo slecht niet…“s avonds nog even Arequipa ingeweest om een aantal Pisco sours te drinken op de geweldige tijd die we hadden gehad! Zondag zijn we naar een museum geweest waar de ijsmummy Juanita (de ijsprinses) te bewonderen is. Dit was echt de moeite waard! Dit meisje is meer dan 500 jaar geleden door de Inca’s op ruim 6200 meter geofferd om de goden gunstig te stemmen (aardbevingen, vulkaanuitbarstingen etc). Ze is door archeologen gevonden en omdat ze al die tijd bevroren is geweest nog zeer goed intact en ze hebben een hoop informatie weten te achterhalen over het proces van de offering. Erg indrukwekkend. Daarna lekker in het zonnetje gezeten op het centrale plein in Arequipa.

Een hoop duiven daar!! Helaas tijd om afscheid te nemen van Claire ’s avonds, die met de nachtbus terugging naar Arequipe.

En de volgende dag ging ik op weg naar de Colca Canyon voor een meerdaagse trektocht. Er zijn een hoop tours hier naartoe, maar als het zelf kan dan, dan ga ik lekker zelf. Dus daypack weer gepakt voor de komende dagen en op pad maar weer. Aangekomen in Cobanaconde bleken er nog meer backpackers te zijn die de canyon zelf gingen ontdekken. Al gauw had ik nieuwe vrienden gemaakt met 2 Belgische meiden: Joke en Joyce. We gingen voor een 3 days- 2 nights wandeling door de canyon! En heerlijk eindelijk weer eens Nederlands praten!! Nouja hun praten natuurlijk Vlaams, maar close enough voor mij!! En hebben een soortgelijke Hollandse nuchterheid en eerlijkheid! En super grappige Vlaamse uitspraken haha. De eerste dag vroeg opgestaan om de zonsopkomts in de canyon te bekijken. God wat is het koud daar zeg ’s nachts en ’s ochtends… Zal me niks verbazen als het rond het vriespunt zou zijn. De Colca Canyon is een diepe kloof in het zuiden van Peru. En meer dan 2 x zo diep als de Grand Canyon in Amerika!!! Na de zonsopkomst een heerlijk ontbijtje in het hostel en daarna de canyon in! We hadden besloten om onze eerste nacht bij de lokale bevolking in Tapay door te brengen, een piepklein dorpje aan de overkant van de canyon op de helling. Dus eerst moesten we helemaal naar beneden en vervolgens weer omhoog!! En ook deze canyon is nog altijd op een redelijke hoogte… Oftewel een beetje afzien…

Joke en Joyce.

Pfff hoe koud het ’s nachts is, hoe warm het overdag is.. Volop in de brandende zon, geen schaduw te vinden!! Super dor en een hoop cactussen. Welkom in cactussen land. In de middag aangekomen in Tapay, de weg was niet altijd even duidelijk, maar we made it.

Slapen bij de lokale bevolking is een ruim begrip…. Uiteindelijk was er 1 hospedaje in het piepkleine dorpje, die in eerste instantie een behoorlijke prijs vroegen, maar gelukkig konden we de prijs wat naar beneden krijgen!

Zodra de zon weg is, wordt het echter ijskoud!!! Geen verwarming en niks te beleven ’s avonds, iedereen gaat vroeg zijn bedje in om vervolgens weer om 5 uur op te staan… Dus vroeg naar bed. De volgende morgen hadden we een kleine wandeling.

Onderweg nog even de cactusvruchten geprobeerd. Best lekker!!

Onderin de canyon is een klein plaatsje oasis, waar we een nachtje hadden gepland! En het was echt een oase!!

Haha heerlijk zwembad!! Gras, palmbomen, mooie bloemen.

Heerlijk om een middagje bij het zwembad te relaxen!! En ons klaar te maken voor de volgende dag…. Want tja we zullen toch weer omhoog moeten… De gemiddelde wandeltijd omhoog zou 3,5- 4 uur zijn….  Hoogteverschil is 1,2 km…Maar midden in de brandende zon is dat natuurlijk niet zo’n pretje. Dus voor dag en dauw en vooral de zon gingen we op pad (05:30). Maar inmiddels ben ik wel wat gewend en getraind in hoogte en bergen. Dus samen met Joke en een Fransman, hebben deze berggeitjes het record even bijgescherpt naar 1 uur en 50 minuten!!

Daarna zijn we met de bus naar Chivay gegaan, waar traditionele feesten waren.

Leuk om dit ’s avonds mee te maken. Er staan allemaal grote stellages rondom het plein met versierselen van zilveren borden, knuffels, bloemen en andere kitsch spullen.

Overal kon je een soort warm vruchtenbrouwsel drinken met alcohol erin…. Niet echt mijn ding, maar voor de locals goed om in de stemming te komen!

Proost!

Daarna kwam een drumband en ontstond er een soort polonaise achtige dans rondom het plein. Natuurlijk nog even meegedaan! En goed om warm te blijven, want het is zoooo koud!!

De volgende dag weer verder. Plan is om naar Puno te gaan, via Arequipa. De Belgische meiden gaan daar ook heen, dus ga gezellig nog met hun mee! Alleen mijn backpack moest ik nog even ophalen in het hostal in Arequipa, dus had een busje later… Joke en Joyce zouden dan mailen waar ze zouden slapen in Puno… Maar ook dit werd weer een hellerit in de bus. De rit zou ongeveer 5 uur duren… De meiden vertrokken om 13:00 en ik om 16:00. Tenminste dat zeiden ze bij de verkoop. Maar om 17:00 uur stonden we er nog…. Grrr weer eens fout voorgelicht, of lekker weer eens een toerist voorgelogen!! Dus tijd om mijn mond open te doen (kom tenslotte uit Nederland) en het zuid Amerikaanse temperament heb ik rap overgenomen haha. We zouden nu onmiddellijk vertrekken. Ging een tijd goed. Tot we na 5 uur een busstation op reden in Juliaca… We zouden hier even wat mensen lossen en een plaspauze houden. Kwam terug van de wc… en een groepje van 5 locals kwam al zwaaiend op me af en vertelde dat de bus niet verder zou gaan, omdat de benzine op was en de chauffeur had geen zin om te tanken… En de bus was niet vol genoeg!! Nouja zeg. Maar om middennacht uiteindelijk toch Puno bereikt… De volgende morgen de meiden opgezocht, die een soortgelijke busrit hadden en die zaten in een verschrikkelijk vies hostel, dus die kwamen naar de mijne. Puno ligt aan Lake Titicaca. Het hoogste meer van de wereld op de grens met Bolivia. Je hebt hier drijvende eilanden, dus daar hebben we natuurlijk even een boottochtje naartoe gemaakt.

Wel heel apart om te zien.

En soms zijn wij ht middelpunt van de belangstelling en volgt er een fotosessie met Peruaanse families haha

En de volgende dag zijn de Belgen en ik de grens over gestoken naar Bolivia!

Cabanaconda!!! En hier opde markt hebben we de beste forel ooit gegeten en kostte nog geen 2 dollar!!

En ook in Bolivia heb je een deel van het Titicaca meer met een eiland dat Isla del Sol heet, oftwel het eiland van de zon….

Wel apart om hier dan in de regen te wandelen!! Maar vervolgens droogde het zonnetje ons weer op!

Na een nachtje weer terug gekeerd naar Copacabana op het vaste land om vanuit naar de hoogste hoofdstad ter wereld te gaan: La Paz!

Zo koud onderweg....

En nu als een speer op weg naar Santiago de Chili………………..

Wist je datjes:

-          Peru een super mooi land is…

-          Maar ik blijf erbij dat de mensen echt een stuk onvriendelijker zijn als in Ecuador en Peru…

-          Het regenseizoen ruim is begonnen

-          Maar dat ik ontzettend veel geluk heb gehad in Peru met het weer

-          Alleen Peru is zo koud ’s nachts….

-          Brrr al je kleren aan en nog steeds koud

-          Geen verwarming binnen…

-          Dus dan maar vroeg onder de dekens in je bedje…

-          En 1 deken is niet genoeg, je hebt er echt 2 of 3 nodig…

-          Het supergezellig was met de Belgische meiden!

-          Er voor volgend jaar een tripje naar Gent op de planning staat…

-          En een meeting in Alkmaar en Amsterdam!

-          Ook Hugo volgende zomer naar Nederland komt!

-          En Annabelle ook van plan is om Europa aan te doen…

-          Het wordt nog druk…

Last pictures

Comments 4

wiesvanbrug 19-12-2011 20:56

Hoi Agnes,

Jammer van die koude nachten........., maar wat ziet het er allemaal geweldig uit zeg! hartstikke mooie foto's ook. wij zitten hier al helemaal in de kerstsfeer, met vanavond erg veel regen.....
Fijn dat je elke keer weer leuke mensen tegenkomt.
'k ga zo nog even jouw papa bellen; vorig weekend al het feestje gehad, was erg gezellig.
Nou Agnes geniet van je prachtige reis. Ga je trouwens nog naar Femke en Wim?
Gezellige kerstdagen en een leuke jaarwisseling.

Een hartelijke groet van Wies

lidy van dam 22-12-2011 13:12

hej hej Agnes.
Mooie verhalen weer zeg. En wat een geweldig mooie foto's. En wat leuk dat je zo veel aardige mensen ontmoet.
Wij hebben hier nu eindelijk sneeuw, dus de kerst wordt toch nog wit, gelukkig.
Jij gaat midden in de zomer kerst vieren, dat lijkt me toch zo vreemd.
Maar ik hoop dat je een goede reis naar Down-under hebt en ik wens je heel gezellige feestdagen met je familie daar.
Groetjes, Lidy

renske 23-12-2011 13:31

Hallo Agnes.
Weer een lang verhaal met prachtige fotos. Vooral de foto van het kleine schooiertje en met het meisje in de deuropening zijn erg lief. Veel plezier bij Femke en Wim en succes bij de Aussies.
Liefs van hier.

femke 30-12-2011 05:58

he Agnes,

mooi weer in OZ? hier niet, je bent weer mooi op tijd weg
heb je nog een goede vlucht gehad? moe zeker :S
Ik heb nadat je weg was wel weer aardig prima geslapen.
Ik heb nu vrij, lekker niksen
Heel goede jaarwisseling en veel plezier in Darling Harbour!
bevalt het hostel trouwens?
dikke kus femke

Comment

Want to receive an email when a new travel story is added? Signup for the mailinglist