Mi Cumpleanos, paragliding and Bogota

In de nachtbus op weg van Santa Marta naar San Gil dus. Een busrit van 13 uur. En om middennacht mijn verjaardag! Nou heb ik een hoop dingen gedaan op mijn verjaardag en vaak in het buitenland geweest op mijn verjaardag, maar de nachtbus was nieuw. Maar Sander heeft nog maar een kleine week, dus tja weinig keus als je nog wat wilt zien. Goed 17 Juli ’s morgens rond een uur of 10 aangekomen in San Gil. Naar het hostel en even omkleden en op weg naar Barichara. Barichara is een oud dorpje. Allemaal witte huisjes met bruine dakpannen daken, keitjes als straatstenen. Midden tussen de bergen. Erg rustig dorpje, pittoresk,  prima om een middagje rond te lopen.

Barichara op mijn verjaardag... En het is zowaar mooi weer op mijn verjaardag!

Barichara

En ’s avonds in San Gil uit eten voor mijn verjaardag! Viel niet mee om een beetje een knap restaurant te vinden. Het is hier allemaal een beetje kantine stijl. Plastic tafeltjes en stoeltjes, niks aan de muren, TL verlichting. Maar uiteindelijk een leuke binnenplaats gevonden waar we gezellig konden zitten en een hapje eten.

Birthday Dinner!

De volgende dag zouden we gaan paragliden. Om 13:00 werden we opgehaald en na een uurtje rijden waren we op de plek van bestemming. Alleen begon het wel te regenen. Wachten tot het weer droog is, vervolgens was er niet genoeg termiek. Kortom na 2 uur wachten werd besloten dat er vandaag niemand de lucht in zou gaan. Normaal gesproken gebeurd het ongeveer 10 x per jaar dat het gecancelled wordt. Dus stomme pech dat dit één van deze dagen was. Maar voor de volgende dag gingen we voor de herkansing! Weer om 13:00 werden we opgehaald, naar dezelfde plek gereden en gelukkig waren de omstandigheden tot keer een stuk beter. Extra leuk was dat de Italianen Paollo en Matteo ook in hetzelfde busje zaten en gezellig met ons gingen paragliden!

Ik werd als eerste opgeroepen om te gaan.

20 kilo extra lood kreeg ik mee, omdat we anders te licht waren! Erg leuk om te doen. Lekker zweven in de lucht, mooie uitzichten en op een gegeven moment mijn instructeur die vroeg: tu gusta spinning? Haha natuurlijk!! Dus daar kwamen de  loopings! Super leuk, de kriebels in je buik. Ik kon alleen maar lachen en zeggen otra vez, mas (nog een keer, meer)!!

Er waren een hoop mensen die wouden paragliden.

Maar na 2 uurtjes waren ook Sander en de Italianen aan de beurt geweest en iedereen was erg in zijn nopjes met deze trip!

Matteo en Sander.

Verder waren we deze morgen op tijd opgestaan, omdat we voor het paragliden nog naar een waterval in de buurt wilden. Ook zeer de moeite waard, 45 min met de bus, en daarna 30 minuutjes lopen over een boerenerf op weg naar de waterval.

Aan de basis van de waterval was een soort van natuurlijk gevormd zwembad.

Super mooi en omdat we zo vroeg waren helemaal voor ons alleen!! Heerlijk ijskoud water, overal spray, aangezien de waterval 180 m hoog is! Wat mooie kiekjes genomen. De volgende dag zou het Independence day zijn, dus s avonds zou er een groot feest zijn in de disco buiten de stad. 15.000 pesos (7,5 euro) entree en gratis drinken. Weer met de Italianen afgesproken, alleen bleef het echte feest uit. Op een handje vol locals en wat toeristen was er verder niemand. Verder is de regio rondom San Gil bekend vanwege de ‘hormiga culona’ dikbil mieren die je kan eten. Dat moest ik natuurlijk even uitproberen. Niet echt vies, maar ook niet echt lekker. Knapperig en zout. Aparte smaak, kan het niet echt met iets vergelijken.

Kunstwerk van een dikbil mier.

Vervolgende de volgende dag op weg gegaan naar Bogota, maar 7 uurtjes in de bus. Pfff wel even wennen hoor. Wat is het hier kouddddd… Fleece jack werd weer tevoorschijn gehaald… IJskoude tenen in mijn flipflops… Maar mijn schoenen hebben het begeven na al de modder in National Park Tayrona… 14-18 graden en motregen… Net Nederland dus! Over 2 dagen zou Sander naar huis vliegen, dus nog 2 dagen om het één en ander te zien in Bogota. Donderdag zijn we naar het goud museum geweest, met de grootste goud collectie ter wereld. Leuk museum! Daarna zijn we naar het Botero museum geweest en dit museum was gewoon helemaal gratis. Botero is een Colombiaanse kunstenaar/ schilder, voornamelijk bekend omdat hij de lichamen van mensen tot grote proporties opblaast.

Vaak schilderde hij voluptueuze vrouwen of mannen en zijn de verhoudingen tussen de verschillende lichaamsdelen niet in proportie. Ik kende zijn werk al, maar weet niet van waar en wanneer. Zeker de moeite waard om heen te gaan, ik hou hier wel van!

De volgende dag Sanders laatste dag… We zijn met de kabelbaan naar Cerro de Monserrate gegaan, een uitzichtspunt in de bergen vanwaar je een panorama beeld hebt over de stad.

Sander is weer terug naar Nederland en ik bleef weer alleen achter. Nouja alleen ben je nooit echt. Opeens kon ik weer alle kanten op. Maar de grote vraag, welke kant op? Wat wil ik? Mijn camera is terug naar Nederland en wordt daar gemaakt en weer opgestuurd naar Zuid Amerika. Dus dat gaat wel even duren. Misschien is het wel weer tijd om mijn hele backback leeg te halen en op één plek te blijven…Mijn Spaans weer wat bijspijkeren. Via Oscar, die ik kort had ontmoet in Panama ben ik aan een adresje gekomen waar ze nog iemand nodig hadden in een hostel. Leuk baantje:  2 avonden per week een activiteit (bv BBQ) organiseren voor het hostel en mensen werven zodat het druk is. Enige nadeel is dat ik alleen een dorm bed daarvoor in de plaats krijg en verder niet betaald. 4-5 uur werken per dag… Wel of niet doen…  Blijven, verder reizen… De eerste avond heb ik alles even laten bezinken, raakte aan de praat met een medewerker van het hostel waar ik verblijf. Hij wist misschien nog wel een hostel, maar was hem uiteindelijk ook niet… Een goed betaald baantje hier is Engelse les geven, helaas is dat voor de meeste Europeanen niet mogelijk, omdat één voorwaarde is dat Engels je moedertaal is. Kon ook nog werken in een ander hostel achter de bar in ruil voor een bed. Maar heb uiteindelijk besloten om verder te gaan reizen. Jim (ook van de boot) is ook zonder zijn travelbuddy, dus besloten om samen verder te gaan. Maar eerst nog een paar dagen in Bogota… haha wat uiteindelijk een week is geworden, dol dwaze stad. Zaterdagavond zijn we met zn allen naar Andres Carne de Res gegaan. Een club buiten de stad. Bekend vanwege de super goede steaks die je hier kan eten, maar wel super duur. ’s Avonds veranderd dit in één groot enorm feest. Het is zo groot daar. Binnen , buiten en een compleet doolhof.

Andres Carne de Res.

Super leuke avond gehad.

Wat heb ik verder gedaan afgelopen dagen. Lekker gerelaxed, geshopt en rond gewandeld. Nieuwe gympen gekocht, groene Allstars. Afgesproken met Alex, die ik ken uit Nicaragua (ben toen samen met hem overvallen). Taco avond bij Sherri en Becky gehad. Dinsdagavond weer groot feest in een nachtclub in Bogota en tevens Lorna’s verjaardag. Weer een kleine reunie van de boot (Sherri, Jim, Lorna,de Italianen en de Spanjaarden). Maar zo samen met Jim in de nachtbus naar Salento!

Afscheid nemen van Sherri, die hier blijft om Engelse les te geven. Alhoewel ze enorme twijfels heeft om mee te gaan. We will see…. Have to go…

Wist je datjes:

-          Bogota echt koud is

-          Het hier 14-18 graden en is een motregen (bijna de hele dag)

-          Net Nederland dus….

-          De mensen in Zuid Amerika (ZA) vaak ’s middags uitgebreid lunchen

-          Je op veel plekken een ‘set lunch ‘kan bestellen voor ongeveer 3 euro

-          Je krijgt dan 2 gangen, vaak soep en je hoofdgerecht kan je kiezen uit vlees, vis en kip en je krijgt er een drankje bij.

-          De afstanden groot zijn in Colombia en de nachtbus dan ideaal is

-          Het is veilig, je doezelt wat waardoor de tijd sneller gaat en je bespaart een overnachting.

-          Ik echt meer een Beach bum ben…

Last pictures

Comments 5

renske 28-07-2011 15:00

Hallo Agnes.
Ziet er allemaal weer gezellig uit.
Vooral de foto s met de koeien. Ben je soms bang voor koeien? ha,ha,ha.
Niet te veel enge dingen doen hoor, zoals paragliding.
Veel plezier verder and take care.
Liefs uit Alkmaar.
je moedertje.

lidy van dam 28-07-2011 17:33

Hej Agnes,
Wat zal Sander hebben gebaald dat hij naar huis moest en jou achterlaten. Je bent maar een bofkont.
Elke keer dat je schrijft doe je weer iets nieuws wat spannend is. Volgens mij is er niet zo heel veel meer mogelijk. Ja, misschien zwemmen met haaien of zo
ZA lijkt me erg mooi zo te zien. Nou meid geniet vooral zo veel mogelijk. (wat een domme opmerking).
Hartelijke groeten uit Zweden van de nicht van je moedertje.

Sander 29-07-2011 20:18

Hey Ag,
alweer een weekje thuis inmiddels... jammer, maar er moet ook brood op de plank komen hé!
Ik heb je fles woensdag even afgestoft in Vinkeveen ;-), was leuk, mooi weer en redelijk zicht.
@ Lidy: ik wilde liever blijven, maarja ... de 5 weekjes waren om en m'n baas wilde me graag weer zien ;-)

Hou je het reistempo er een beetje in, het ging net zo goed vanaf San José! Dan kom je nog tijdig in NZ aan!!

grtz,
Sander

Marten 31-07-2011 21:14

He Agnes,
Je verveelt je nog niet daar zie ik!
Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een beetje te laat,
maar jij bent dan ook wel heel ver weg. Hier alles goed. We zijn net verhuisd. Met Hyke is alles goed, ze is lekker dik aan het worden.
Geniet er van daar,

Groeten Marten

jannie 05-08-2011 16:03

hoi agnes,
wauw!!!!!!!!! wat hebben jullie nog veel gezien en gedaan in de laatste week van sander. genoten van het verhaal en de foto's.
dus nu weer alleen,(nou ja alleen), verder, je komt natuurlijk altijd wel weer avonturiers tegen. nou ben benieuwd waar je allemaal nog terecht zult komen. theo en ik gaan morgen lekker een dagje naar sauna centrum de zwaluwhoeve in harderwijk.
het is hier rond de 20 graden maar wisselend bewolkt en nog wel droog. ik ben weer bij met lezen en wacht weer op een volgend verhaal.
heel veel succes weer, groetjes jannie

Comment

Want to receive an email when a new travel story is added? Signup for the mailinglist