Doe mij maar zo'n plu en van die laarzen....

Woensdag 27 juli dus vertrokken samen met Jim in de nachtbus naar Salento. Van slapen is echter weinig gekomen. De weg naar Salento ging dwars door de bergen, non-stop haarspeld bochten. En een chauffeur die full speed gaat en de bochten maar gewoon afsnijd of inhaalt in de bocht, waardoor hij geregeld boven op de rem moest staan… En naast ons diepe ravijnen… Gelukkig was het donker… Van andere reizigers hadden we gehoord dat hostel La Serrana een echte aanrader was. Dus daar zijn we dan ook naartoe gegaan.

Salento is een klein dorpje in de hooglanden met spectaculaire panorama uitzichten, koffie plantages en de Cocora vallei. La Serrana is een boerderij-achtig hostel in een prachtige omgeving. Elke ochtend een heerlijk gratis ontbijt en een smoothie van verse melk of yoghurt met alle vruchten die je maar wilt. ’S Avonds met zn allen films kijken. Heb hier heerlijk geslapen. Op grotere hoogtes slaap ik altijd als doornroosje. Heerlijk. We zijn hier in totaal 3 nachten gebleven. De eerste dag zijn we naar een koffiefarm in de buurt geweest. Nou lust ik helemaal geen koffie, maar toch was de tour verrassend leuk. Het hele proces van koffie werd van begin tot eind uitgelegd en gedemonstreerd.

De koffiebonen aan de koffieplant

Het eerste velletje eraf malen

De koffiebonen zonder het 1 e velletje.

Nu moeten de bonen drogen...

Vervolgens wordt ook het 2e velletje eraf gemaald.

Roosteren van de bonen.

En de koffiebonen malen

En dan heb je een lekker bakkie!

Helaas zijn we op de terugweg naar het hostel echt kletsnat geregend en is het pas de volgende dag ’s middags weer droog geworden. Dus lekker een relax dagje en ’s middags even naar het dorpje. En nu dan toch echt maar een plu gekocht, aangezien we de volgende dag naar de Cocora vallei zouden gaan om daar een 4 uur durende hike te doen. Weer of geen weer we zouden gaan!! Laarzen van het hostel geleend en op pad. We begonnen in de regen. Onze combinatie van laarzen en een paraplu was een topper. De andere hikers hadden vaak een poncho aan en klaagde over het zweten in zo’n menselijk condoom. Of hadden bergschoenen aan en stonden dus tot hun knieën in de modder.

Doe ons maar zo'n plu en van die laarzen!!!!

Wij gingen geweldig. En het werd zelfs droog.

Interessante bruggen vol met gaten...

Halverwege de tocht boven op de berg, was een boerderijtje waar we een hot chocolate met queso (kaas) hebben gegeten/gedronken. Aparte combi om een stuk kaas in de chocolade melk te dippen, maar vies was het niet. Tijd om even uit te rusten had ik niet aangezien Lisa, de dochter des huizes, mij als nieuw vriendinnetje had uitgekozen.

Knuffels van Lisa.

Je bent nooit te oud om in de modder te stampen hihi.

De tweede helft van de tocht hadden we echt super mooie uitzichten.

In deze vallei staan wax palms, palmbomen die wel 50 meter hoog zijn!

De wax palmen.

Leuke tocht. In het hostel was het een ware invasie van ozzies, dus voordat ik het wist zat ik de volgende dag bij de WK voetbal onder de 20 in Manizales. Hier speelde Australië tegen Ecuador. Helaas bleek Australië geen echte uitblinker te zijn en was de wedstrijd behoorlijk slecht, maar gelukkig toch nog een gelijk spel voor Australië. We hadden een combi ticket gekocht dus ben ook naar de wedstrijd Spanje- Costa Rica geweest, wat gelukkig een stuk vermakelijker was. Voor 10 dollar hadden we een combi ticket en zit je zowaar bij de WK :-)

De kaartjes voor de WK -20!

Met de Ozzies!!

In het stadion!

Jim zou eigenlijk de volgende dag verder gaan richting Ecuador, maar ik had van de Nederlanders Michelle en Wouter gehoord dat National Park Los Nevados geweldig was om een 2 daagse trektocht te doen. Dus ik ging de volgende dag informeren en Jim had niks anders te doen, dus ging mee. Van Michel en Wouter had ik de naam van een gids gekregen. Een 2 daagse trektocht was echter helaas niet mogelijk, aangezien het de laatste dagen extreem slecht weer is geweest en dat zelfs de laatste trekking vroegtijdig afgebroken moest worden. Maar als alternatief was er een dagtocht naar alle uitzichtpunten, waarbij je grotendeels in de auto zit, of een mountainbike tocht. De mountainbike tocht klonk geweldig en Jim besloot om nog een dag extra te blijven en ook mee te gaan. De volgende dag om 4:20 ging de wekker en om 4:45 zaten we op de mountainbike op weg naar het pick-up punt. Hier werden we om 5:30 opgepikt door de melktruck die ons naar een hoogte bracht van 4 km! Deze tocht duurde bijna 3 uur en het was een open wagen en ik moet zeggen dat het behoorlijk koud werd!!

De melk truck met de fietsen op het dak!

Met Jim en Fredy.

We zaten echt letterlijk tegen de sneeuw grens aan. De melktruck verziet de boerderijen in de hooglanden van de nodige levensmiddelen en neemt melk mee terug. Na het koukleumen werd het tijd voor onze fietstocht terug naar Manizales. En dit was niet alleen maar down-hill. Het eerste stuk gingen we nog verder klimmen en het valt niet mee om een berg op te fietsen op ruim 4 km hoogte. Mijn harte bonkte als een idioot tegen mijn borstkas en er leek wel geen zuurtstof in de lucht te zitten. Voordeel was dat we het al snel niet meer koud hadden.

Zo ontzettend mooi daar!!

Uiteindelijk gingen we dan toch downhill, maar dit waren van die kleine kronkelende zandweggetjes vol met rotsblokken. Dus dat was nog een helse rit! Gelukkig maakte we op het laatst een stop bij de thermal baths, waar we een uur hebben rond gedobberd.

In de regen in de hotsprings onder de plu!

Daarna begon het laatste uur van de tocht. Bergopwaarts naar Manizales! Mijn god wat een hel was dat, het laatste stuk moesten we echt lopen. Totaal gebroken kwamen we aan bij het hostel. Maar het was werkelijk een fantastische trip en we hadden super weer!! Alleen een bui terwijl we in de hotsprings waren…Onze gids heette Fredy, 27 jaar en heeft biologie gestudeerd. Je kon echt merken dat hij deze trip met veel plezier deed. Hij was onze privé gids en deed het geweldig! Hij had zelfs wat lokaal fruit meegenomen wat we dus onderweg probeerde, om ons kennis te laten maken met de tropische vruchten van Colombia. Fruitsoorten die ik nog nooit van mijn leven had gezien. ’S Avonds hebben we tegenover het hostel gegeten, aangezien verder lopen er voor ons niet meer inzat en  daarna op de bank neergeploft om nog even tv te kijken. Maar ook dat bleek teveel te zijn, dus uiteindelijk lagen we uitgeput voor half tien in bed….

De volgende dag bleef de spierpijn wonderbaarlijk uit, dank zij de hotsprings! Het was wel tijd om afscheid te nemen van Jim. Ik wil heel graag nog naar Medellin en Jim is daar al geweest en moet zich haasten naar Quito (Ecuador) voor zijn vlucht naar huis. Dus ook de laatste twee van de crew van de Wildcard gingen nu elk hun eigen weg. Wat een geluk hebben we eigenlijk gehad met de passagiers van de Wildcard. We zijn elkaar nog zo vaak weer tegen gekomen en hebben samen gereisd…

En nu op naar Medellin!

-          Dat toen Jim en ik in de Cocora vallei liepen we een wiet lucht roken

-          En er alleen 1 boerderij in de buurt was, waar een hele leger unit stond

-          Wij dachten die hebben lef dat ze een joint roken vlakbij het leger

-          Wij alleen niemand anders zagen dan de soldaten….

-          Wij tegen elkaar zeiden denk jij wat ik denk…

-          De WK -20 in Colombia is

-          Holland niet gekwalificeerd is

-          De mensen hier zo vriendelijk zijn

-          Ik al een paar x heb gehoord: bedankt dat je naar Colombia bent gekomen

-          De mannen hier gelukkig geen sis en zoen geluiden naar je maken

-          Maar alleen maar naar je kijken

-          Ik laatst in een restaurant wou afrekenen, maar ik te horen kreeg dat mijn maaltijd betaald was door de man die tegenover mij zat aan de bar (en al weg was)

-          De mannen hier trouwens een stuk aantrekkelijker zijn dan in Centraal Amerika

-          Colombia beetje bij beetje mijn hart steelt

-          Niet alleen de mijne maar die van iedereen om me heen

-          Jim hier volgend jaar naartoe wil verhuizen om in Medellin engelse les te geven...

Last pictures

Comments 5

Laura B. 05-08-2011 22:19

Zie je wel, je komt niet meer terug! Je hebt het veel te leuk daar. Jammer alleen van het weer. Woensdag naar feestweek geweest en miste je toch wel, vooral bij de kamelenrace en het zoeken naar een vent voor je... ik hoop dat je nog veel plezier beleeft in Medellin en zal je weer 's mailen voordat ik in september begin met de studie, liefs Lau

lidy 07-08-2011 22:02

Hej Agnes,
Zoals je Colombia beschrijft en ik de foto's zie wordt ik ook een beetje verliefd op dat land. Alleen ben ik erg bang voor de FARC.
Geen strand maar avonturen in het overweldigende natuurschoon.
Je zag er wel echt Hollands uit met die pluu en die laarzen hoor.
Na een wekenlange zomerse tijd hier, met zelfs tegen de 30 graden, is het vandaag gaan regenen en is de temp. gezakt naar 19 graden. Maar gelukig zal het over een paar dagen al weer opknappen. Hoe is de temperatuur bij jou? Als je hoog zit vast wel koud. En in de dalen? Een grappig gezicht trouwens cactusachtige planten met sneeuw op de achtergrond. Ook fijn dat je zo veel leuke mensen ontmoet.
Nou meid, veel plezier nog verder en ik wacht weer een nieuw bericht af.

hans 08-08-2011 21:52

Hoi Agnes,

Je maakt weer een hoop mee.
Als je volgende jaar weer terug bent, kan je met je groene laarzen wel een keer mee vissen!!
Veel plezier nog! En nog bedankt voor je computer!

gr.

Hans

Tanja 10-08-2011 17:03

Het girlpowervriendinnetje...
Wat doe jij onwijs gave dingen daar zeg!!!
Stoere boots, hihi.
Duidelijk te merken dat je ervan geniet...
M'n collega doet in oktober mee aan het WK Jiujitsu, nog een wk speciaal voor jou dus, haha. jammer dat je er dan niet meer bent om haar aan te moedigen (ga ik van uit, tenzij het ZO erg je hart steelt).

x van ons
En een hiep hiep hoera van Alycia (kan ze al, echt cute!)

Tanja 10-08-2011 17:05

Btw, ff voor de duidelijkheid en mijn chaotische ik aan te vullen... Dat WK is dus in Colombia.

x

Comment

Want to receive an email when a new travel story is added? Signup for the mailinglist