Last but not least... Panama

Zondag 26 juni zijn we vertrokken vanuit Puerto Viejo naar Panama. Op weg naar Bocas del Toro, een eilandengroep voor de kust van Panama in de Carabische Oceaan, hier komen de Chiquita bananas vandaan, oftewel mooie witte stranden met palmbomen (en bananen bomen natuurlijk) en blauw water. We vertrokken ’s morgens rond een uur of 8 in de stromende regen vanuit Puerto Viejo (Costa Rica), na een busritje van ruim een uur kwamen we aan Sixaola, het grens plaatsje. Vanuit hier moet je lopend over een oude spoorbrug naar  Guabito in Panama. Best bijzondere grensovergang. Het is een erg oude spoorbrug, dus je moest goed oppassen waar je liep over de houten planken.

Bij de grensovergang aan de Panama kant wordt iedereen gecontroleerd op een ticket (bus of vliegticket) het land uit. Heb je dit niet dan moet je een busretourtje naar Costa Rica kopen a 20 dollar. Wij hebben een vliegticket terug vanuit Colombia (nouja Sander een echte dan en ik een nepperd). In de rij kwam er al een man naar ons toe die vertelde dat dat niet voldoende was en dat we alsnog een busticket moesten kopen. De hele rij met gringo’s ging al voor een busticket. Wij hadden zoiets van we gaan het eerst proberen. Bij de immigratie pipo in het allervriendelijkste Spaans uitgelegd dat we met de boot naar Colombia gaan en dit pas te boeken is in Panama. Een colaatje voor de immigratie man en de busticket verkoper later hadden wij gewoon onze stempels in onze paspoorten staan ;-) Toch een stuk beter dan 40 dollar betalen… Eenmaal in Panama hebben we een shuttle genomen naar Almirante vanuit waar we de boot namen naar Isla Colon, het grootste eiland van de eilanden groep Bocas del Toro. Uiteindelijk zijn we hier 4 nachten gebleven. We hadden een erg leuk hostel, Spanish by the sea, tevens een Spanish school (dus voor spaanse talencursus), maar ook mogelijk om hier gewoon als gast te verblijven. En toevallig met een Nederlands management. Maandag morgen hadden we eerst regen, maar later klaarde het op en zijn we naar Starfish beach gegaan, de naam zegt het al Zeesterren strand. En inderdaad stikte het er van de zeesterren.

Hier lekker een middagje gerelaxed en gesnorkeld. Alleen heeft helaas mijn  waterproof camera besloten om niet meer waterproof te zijn. Af en toe bedenkt hij nog dat hij waterproof is en doet hij het weer even, maar tegen de tijd dat ik dit verhaal schrijf is hij toch echt overleden… Dinsdag hadden we besloten om surfles te nemen op een ander eiland. Wij daar met de watertaxi heen, maar helaas was de surfschool een dagje dicht. Ook geen straf, want ook hier weer prachtige stranden.

De hoteleigenaar van het resort kwamen we toevallig tegen, ook weer een Nederlander. Nederlanders zijn werkelijk overal. Het was low season en hij had weinig gasten dus we mochten de strand stoelen ook wel gebruiken. En hij heeft Luis van de surfschool even gebeld en gezegd dat wij morgen komen voor surfles. Uiteindelijk iets verder op het strand gelegen en vriendjes geworden met een Duitse hond, hij was namelijk erg goed in kuilen graven… Al vond hij mij wel iets te aardig, naast me liggen op het strand prima, maar op mijn sarong of op mij is wel iets teveel van het goede. Al vermaakte het strand zich prima hierom…. De volgende dag (woensdag) dus surfles. Sander had 3 uur les genomen en ik had een surfboard gehuurd. We gingen met de boot uit naar een break ver van de kust. Wat ik niet wist is dat je hier alleen de golven kunt pakken voordat ze breken en niet zoals ik tot nu toe deed als ze al gebroken zijn…. Dus dat was even peentjes zweten… Hier was ik wel angstig voor…. Na een tijd dobberen op mijn board en een paar keer goed in de wasmachine te zijn beland (onder de golf), mijn angst toch overwonnen en een paar keer een golf gepakt voordat deze brak. Jippie, echt super gaaf om eerst een stuk steil naar beneden te gaan. Gelukkig werd ik aangemoedigd door een aantal andere surfers en van adviezen voorzien. Ook Sander kan na zijn les een aantal keer staan. Daarna nog even op het strand gelegen. Maar ’s middags komen de zandvlooien tevoorschijn en deze prikken je echt lek. Afscheid genomen van mijn Duitse vriend, hij sprong nog in de watertaxi naar Bocas, waardoor de kapitein vroeg of het mijn hond was. Dus eerst proberen de hond eruit te krijgen op de steiger, waar hij uiteindelijk met zielig honden ogen stond te kijken tot we uit zicht waren…

Donderdag 30 juni hebben we Bocas verlaten .Het is dat we een tijdschema hebben voor de boot naar Colombia en Sanders vlucht terug vanaf Bogota anders was dit zeker een plek waar ik (wij)  een tijdje was (waren) blijven hangen. Op weg naar de Lost and Found lodge ergens in the middle of nowhere in de hooglanden. We werden ergens langs de weg gedropt en moesten eerst 15 minuten met hebben en houwen omhoog klimmen.

Lost and Found hostel bestaat uit meerdere gebouwtjes. 1 voor de keuken, 1 voor de toiletten, 1 voor de douches, 1 voor de bar en een aantal voor de slaapplaatsen op verschillende plaatsen in de jungle verbonden door een pad van rotsblokken. Dus voor mij een uitdaging, aangezien ik altijd ’s nachts wel een keer eruit moet om te plassen… Verstand op nul en gewoon niet kijken voor de spinnen, slangen en ander groot ongedierte… De dorm waar we in sliepen stonden 5 stapelbedden, maar niet gewoon 2 hoog, maar 3 hoog! Echt mega hoog, niks voor mij om op 3 hoog te slapen.

Het hostel was wel een beetje back to basics. ’s Avonds hadden we gelijk een night hike met gids Gabriel gedaan. Regenkleding aan en gaan (tja we zijn nou eenmaal in een tropisch regenwoud). Graag wilden we een tarantula zien en ja we hadden geluk. We hebben er niet 1 gezien maar wel 4! Wat een beesten zijn dat. Verder nog een hoop andere insecten zoals wandelende takken, torren, wilde kat (of Tijger zoals Gabriel zegt), sprinkhanen en andere grote spinnen gezien. De volgende dag gingen we weer met Gabriel op pad, op een day hike. En weer 2 tarantula’s gezien, het stikt hier blijkbaar van die beesten….

Verder weer de nodige insecten en ander ongedierte en 2 luiaards gezien. En een hoop vogels. Gabriel fluit dezelfde deuntjes en de vogels fluiten naar hem terug.

Een bijennest

De tour eindigde met een lunch bij hem thuis, zijn vrouw, 4 dochters en zijn zoon ontmoet. Lekker gegeten en erg leuk om een kijkje bij hun thuis te nemen.

Erg geslaagde tours. Door een tour met Gabriel te boeken, help je hem om zijn kinderen een kans te geven om naar school te gaan en hem en zijn gezin een goed dak boven hun hoofd te geven. ’s Avonds hebben we nog geknuffeld met Rocky, een honing beertje…… Echt een mega knuffel beer (helaas geen foto’s , omdat er niet geflitst mocht worden).

Zaterdag 02 juli zijn we aan het eind van de middag aangekomen in Panama city. ’s Avonds bleek er een gratis muziek festival op straat in het oude centrum te zijn. In het hostel hadden we 2 Nederlanders ontmoet, die we ook weer op straat tegen kwamen. Langzaam aan werd onze groep steeds groter en steeds gezelliger. Leuke bands op straat: reaggaton, salsa en Merengue. En om middernacht was Sander jarig, waar we ook nog een borreltje op hebben gedronken.

We hadden maar 1 dagje in Panama City dus zondag was een drukke dag. Eerst zijn we naar het kanaal gegaan naar de Miraflores sluizen. Grote cargoboten die door de sluizen gaan. Daarna zijn we naar de Causeway geweest, waar vandaan je een mooi uitzicht had over de skyline.

’s Avonds heb ik Sander voor zijn verjaardag mee uit eten genomen. We hebben Ceviche gegeten, een typisch Panamees gerecht. Dit is een gerecht gemaakt van rauw vis.  Moet zeggen erg lekker!

Nu zijn we in Portobello, waar we mogen op de boot stappen naar Colombia. En als het goed is komt Sherrie ook mee op de boot naar Colombia! Nog even snel mijn laatste verhaal online zetten..Ben ik weer helemaal bij. Na 6 maanden Centraal Amerika gaat het nu dan toch echt gebeuren dat ik naar Zuid Amerika ga…

Wist je dat:

-          Ik de afgelopen 6 maanden:

-          In 8 landen ben geweest

-          15 duiken heb gemaakt

-          Op 7 eilanden ben geweest (Flores, Cay Caulker, Utilla, Big Corn, little Corn, Isla de Ometepe, Bocas del Toro).

-          5 vulkanen heb beklommen

-          Ik in 41 verschillende bedden heb geslapen

-          De valuta in Panama de US dollar is.

-          De officiële naam hiervoor is de Balboa (de valuta van Panama)

-          Maar het is precies hetzelfde bankbiljet als de dollar…

-          De muntjes hebben echter wel een andere afbeelding, maar zijn gemaakt van precies hetzelfde materiaal, hebben dezelfde grote en dezelfde waarde.

-          Kortom Panama heeft gewoon de US dollar uit Amerika over genomen als nationale valuta.

-          De eilanden groep Bocas del Toro bestaat uit 6 bewoonde eilanden en tig onbewoonde.

-          De grootste is Isla Colon, waar de hoofdstad Bocas del Toro town ligt (waar wij waren).

-          Voor 1 a 2 dollar kan je met de watertaxi van het ene eiland naar het andere eiland (of strand)

-          Het op Bocas elke avond wel ergens Ladies night is en de ladies gratis drinken…

-          Een mannetjes tarantula 2 penissen heeft.

-          Ik alweer een tijdje een nieuw geheim weet….

Last pictures

Comments 7

Hans 05-07-2011 11:25

Hoi Agnes,

Je hebt weer een hoop beleefd. Veel plezier nog en doe de groetjes aan Sander. Ik weet één ding, Panama is geen leuke vakantiebestemming voor mij......! Al die dikke spinnen!

groetjes,

Hans

Gonny 05-07-2011 16:36

Ben het helemaal met je broer eens, spinnen, slangen en ander kruipend ongedierte, brrr........... Verder vind ik het altijd leuk om je verhalen te lezen. Je maakt veel mee, ziet veel en ontmoet nogal wat mensen. Momenteel kunnen wij hier ook wel genieten van het mooie weer. Deze week neemt Marten afscheid van zijn school en gaat hij met pensioen. Volgende week even een weekje weg naar Zuid-Limburg. Verder nog geen plannen. Ben weer benieuwd naar je verhalen over Zuid-Amerika.
Agnes, groeten van ons
je tante

Yvonne 06-07-2011 19:33

Hai Aggy,

Hier weer even een berichtje uit Uitgeest, waar het nu kermis (en dus feest) is..... Ik mag over 2 weken weer aan het werk, ben er wel aan toe hoor!
Ik wil je even veel plezier wensen in Zuid-Amerika. Dat je maar weer veel mag beleven.
P.S. ik denk dat wij dat geheimpje vandaag ook te horen hebben gekregen.....

Groetjes Yvonne

Laura 07-07-2011 08:39

Hey globetrotter,
Ik moest even een achterstand wegwerken met je verhalen. Op vakantie had ik geen email maar ik ben weer helemaal bij. Wat een belevenissen weer. Wel jammer dat je de beroving ook nog mee moest maken op je reis. Gelukkig viel het achteraf mee en heb je een mooi verhaal.
Gefeliciteerd met de trouwerij van broer en schoonzus. Hebben ze al een datum? Ik heb ook nog een nieuwtje Karin en Rene gaan ook trouwen, ergens vlg jr jun/jul. Ik schijf Jasmijn en baby 'Janneke' naar voren als bruidsmeisjes...hahaha
Mijn buik is inmiddels zo groot als bij jasmijn de dag voor geboorte maar ik win het nog niet in omvang van Marco. Ik heb nog 2 cm om gelijk te komen......Ik ben bang dat dat nog wel gaat gebeuren....Ik zal je binnenkort een foto sturen dan kan je het nog even zien. Werken kan ik niet meer echt dus ik doe nog wat admi komende week/weken en dan ga ik nog verder uitbuiken ben ik bang. Jij ziet er daarentegen wel super mooi bruin uit zeg, ben jaloers..hahaha Nou geniet lekker verder en houd ons op de hoogte van alles.
Dikke knuffel Lau maar ook van Jasmijn en Paul hoor!!!

jannie 08-07-2011 16:54

hoi agnes,
zooo! jullie hebben weer een hoop beleefd en weer mooie en enge dingen gezien. prachtig weer zo'n verhaal te te lezen en fijn dat jullie lekker genieten samen. nog heel veel plezier.
groetjes jannie
p.s. erg benieuwd wat voor geheim je nu weer hebt.

Laura B. 09-07-2011 09:47

Hé Agnes,
met die spinnen had ik niet kunnen leven, die zijn toch vresleijk gevaarlijk??? Toch wel grappig dat je iedere keer weer Nederlanders tegenkomt, even een moment van herkenning... HIer gaat alles goed, de één na de ander zwanger en gaat trouwen! Dat zijn gelukkig allemaal leuke dingen... en dat geheimpje van jou, krijgen we zeker wel weer te horen???
Ben benieuwd wat je allemaal gaat beleven in Z-Amerika.
groetjes Laura.

Nils Oudhuis 13-07-2011 23:45

Hey Agnes!
Ik ben geslaagd! Op de dag dat je dit bericht schreef : 5 juli.
Ik heb je nog een email gestuurd.

Wat vet dat je zoveel heb gedaan en gezien!
Midden Amerika lijkt me heel mooi!
Ben benieuwd waar je heengaat in Zuid Amerika..
Veel plezier!
Gr. Nils

Comment

Want to receive an email when a new travel story is added? Signup for the mailinglist