Mosquito paradise

Eenmaal aangekomen in Brazilië werd het stereotype beeld dat ik heb van de Braziliaanse mannen gelijk bevestigd. Bij de douane controle bleek ik het enige blond haar/blauwe ogen slachtoffer, wat eigenlijk wel weer voordelig was. Aangezien iedereens tas compleet onderste boven werd gekeerd en die van mij met de Franse slag werd gecontroleerd. Vervolgens werd mij gevraagd: Do you have a boyfriend? Can I be your Brasilian boyfriend? Haha en dat is de politie….

Eenmaal over de grens de bus genomen vanaf Corumba. Op naar de Pantanal!! Ik moest uitstappen bij Baraca de piranhas, wat niet meer was dan een politiecontrole langs de kant van de weg. Vanuit daar werd ik opgepikt door een pick-up die mij naar Pousada Santa Clara bracht in het zuidelijke gedeelte van de Pantanal. Pousada’s zijn eigenlijk een soort boerderijen, waarvan een gedeelte is ingericht als gastenverblijf voor toeristen. Dus tijd om 4 dagen in dit moeras gebied te vertoeven en al paardrijdend, door het water ploeterend en half zwemmend tijdens de wandelsafari’s, maar ook relaxt op de boot of vanuit de jeep beesten spottend. En zelfs een heuse maaltijd (piranha’s) bij elkaar gevist.

De Pantanal

Piranha vissen

Piranha's

En ik moet zeggen we hebben echt wel veel gezien: Miereneters, capivara’s (enorme hamsters van het formaat koe), gordeldiertjes, neusapen, brulapen, otters, caymans, pagegaaien en vogels in alle soorten en kleuren. Oh en een dode jaguar…. Maar dus wel bewijs dat ze er echt zijn!!!

Pantanal

Gordeldiertje

Capivara

papegaai

Maar je wordt er hier niet mooier op, want het is echt een mosquito paradijs…. En met ruim 35 graden en een hoge luchtvochtigheid is de combinatie van zweet, zonnebrand en muggenspul ook niet bepaald sexy. Dus tijd om na 4 dagen onder de muggenbulten naar Bonito te gaan om daar weer schoon te weken in rivieren met kristal helder water alsof je in een aquarium zwemt, want daarom is Bonito zo bekend. Maar helaas sloeg het weer van 35 graden om naar 15 graden en non-stop regen… Uiteraard als net al mijn kleren bij de wasserette zijn. Dus de eerste dag maar samen met het personeel van het hostel waar ik verbleef onder de dekens films kijken… En wachten op mooi weer….. ’s Middags nog wel even naar het aquarium geweest om alvast even de onderwater wereld te bekijken. En wat heb je hier een ontzettend bijzondere zoetwater vissen… een soort snoeken, maar dan met tijgerprint en steuren, maar dan in een albino uitvoering….etc. Helaas zag het weerbericht voor de komende dagen er niet beter uit….Dus dan toch maar met 12 graden en regen het water in om te snorkelen. Dus op pad met een Zweedse en een Fransman.  En zelfs in de regen was het nog bijzonder helder water en echt net alsof je in een aquarium zwom. En met 12 graden, voelt een water temperatuur van 25 graden bijna aan als een warm bad…

koudddddd

Bonito

Vervolgens vanuit de Pantanal door naar Rio de janeiro, een busritje van 24 uur…Eenmaal aangekomen in Rio, een taxi genomen naar het appartement van Rocio. Rocio heb ik 2 jaar geleden leren kennen tijdens de tour door de zoutvlaktes van Bolivia, samen met Verena en Andy. En Rocio komt dus uit Rio en werkt hier als gyneacologe. Rocio was nog aan het werk, maar van de portier kreeg ik de sleutel. Eerst even lekker gedoucht en een middagdutje gedaan en ’s avonds zijn we even lekker uit eten geweest en bijgekletst. De volgende dag ook nog steeds regen in Rio, dus we zijn maar even gaan shoppen voor havaianas. En ’s avonds geprobeerd de Forro te dansen…

Forro avond

Naast Samba ook een populaire dans… Helaas ben ik niet geboren met de soepele Braziliaanse heupen, dus dit was lachten, gieren, brullen…. We gingen naar een soort grote bar met live muziek en waar iedereen dus komt om te dansen. Elk nummer wordt er min of meer gewisseld van partner. Ik was de enige toerist en in het Portugees werd uitgelegd dat het gewoon 1-2-3 is… Nou ja gewoon 1-2-3… welk been dan en in welke richting haha….En aangezien ik geen Portugees kan, maar het kan begrijpen als ze langzaam praten en dus niet met muziek om ons heen en ik terug brabbel in het Spaans…. Leuke avond dus… Daarna ben ik 2 daagjes naar Ilha Grande geweest, een eiland in de buurt van Rio. Super mooi en eigenlijk nog niet verpest door het massa toerisme. Het is best een groot eiland, maar het is geheel auto vrij, en vervoer gaat dus lopend of met bootjes. Dit eiland diende vroeger om de mensen met lepra te isoleren van het vaste land en daarna als gevangenis voor zware criminelen en later ook voor politieke gevangen. Er zijn nog oude resten van deze gevangenis te zien. En verder vooral ook mooie stranden! De 1e dag was ik naar Dois rios gelopen, waar vroeger de gevangenis stond en nu dus nog oude resten te zien zijn en een mooi strand, waar 2 rivieren op uit komen (dois rios betekend 2 rivieren). De dag begon mooi zonnig, maar al vrij snel betrok het en heeft het de rest van de dag non-stop geregend. Desondanks was het nog steeds mooi. En een mooie wandeling van 16 km. Dag 2 was het gelukkig mooi weer, dus ik had samen met een Australische wat eten en fruit voor een picknick ingeslagen en toen op weg naar het mooiste strand (Lopes Mendes) van het eiland. En ze zeggen zelfs 1 van de mooiste van Brazilië. Een wandeling van 2,5 uur. En het was inderdaad een super mooi strand en ook een mooie wandeling.

Ilha grande

Daarna met een bootje terug, want ik moest met de boot terug naar het vaste land… Dat ging nog bijna mis… Bootje ging veel later en daardoor miste ik bijna de boot. Terug in Rio was het weer ook weer beter. Dus zaterdag ochtend met Rocio naar de beroemde stranden van Rio (Ipanema) geweest en ’s middags naar het bekende Christusbeeld.

Rio de Janeiro!!! Ipanema

Ipanema beach

Het Christusbeeld

Rio!!!!

’s Avonds op stap gegaan in de wijk Lapa en samba gedanst in een leuke bar met live muziek. Super leuke wijk Lapa, ’s avonds komt deze wijk echt helemaal tot leven. Zondag nog langs de boulevard gelopen van Copacabana.

met Rocio

Lapa

De trappen van Lapa

De mozaiek trappen in Lapa

Samba in Lapa

Wat een geweldige stad is Rio!! De beroemde stranden, het bekende christus beeld, de heerlijke caipirinha’s, de samba en forro in Lapa. Maar ook een stad van enorme verschillen tussen arm en rijk…

Afgelopen zondag met het vliegtuig vertrokken naar Salvador naar mijn familie. Wordt vervolgd!

Wist je datjes:

• Brazilianen een zwak hebben voor blauwe ogen;

• De Braziliaanse mannen er geen doekjes om winden en gewoon overal met je sjansen;

• Ze besluiten om op een geheel uitgestorven strand, net allerlei rek en strek oefeningen te doen pal voor je neus.

• Ze niet altijd de meest orginele openingszinnen hebben…

• Zoals ik kan verdrinken in je ogen….. haha

• Ze helaas dit niet alleen tegen mij zeggen, maar ook tegen de andere toerist die 10 meter achter mij loopt…..

• Ik iets verkeerds heb gegeten tijdens de busrit van 24 uur, waardoor het een krampachtige busrit werd….

• Dit nog een week heeft geduurd.

• Ik dus het dieet van rijst niet meer nodig heb om een paar kilootjes af te vallen…

• Sommige caipirinha’s wel heel sterk zijn….

• Je na 1 glas zo ongeveer dronken bent….

• De voetbalgekte hier heel langzaam wat op gang komt…

• Maar ik ook heel veel Brazilianen tegen kom, die tegen het WK in Brazilie zijn…

• Dit voornamelijk komt omdat veel geld verdwenen is….

• Ik Rio een super stad vind!

Caipirinha's

Last pictures

Comments 6

Laura 06-06-2014 21:16

Lieve Agnes,
Wat een mooie foto's en weer een heerlijk verhaal. Ach die Brazilianen zijn alleen mooi om naar te kijken.... :p
Balen dat je ziek bent geweest, altijd balen. Wat vliegt de tijd! Geniet nog van je laatste (ruime) week. Wij hebben nog 1 weekje bikkelen voor de boeg.... Dikke kus

Danaja 06-06-2014 21:40

Weer een leuk verhaal Veel plezier nog!!! groetjes Danaja

Wies 06-06-2014 22:17

Hai,
Gelijk ook nog maar even je 2e verhaal gelezen. Jaja, van de politie moet je het maar hebben. Wel geestig allemaal met die mannen.

Het ziet er allemaal prachtig uit.
Doe je de groetjes aan je oom.
Veel plezier nog!

Groetjes
Wies

Ankie 07-06-2014 13:06

Och jee, tijdens een busrit van 24 uur ziek worden. Een hel lijkt me dat! Maar je hebt het overleefd!
Op dat verhaal na, klinkt het verder allemaal weer prachtig! Volgens mij vermaak jij je prima daar!
Veel plezier en geniet ze! Ga ik ook doen over een paar dagen, haha.. xx

Gonny 08-06-2014 23:24

Weer schitterende plekken heb je gezien. Jij hebt al zo veel mooie gebieden gezien, soms denk je, zijn er dan nog mooiere plekken. Ja dus! Geniet er nog maar even van. De groeten aan je familie.

lidy 16-06-2014 13:41

Hej hej, Agnes,
Ik reageer een beetje laat, omdat ik een beetje uitde running was. Maar nu heb ik dan toch nog genoten van 2 verhalen tegelijk.
Dat je nou toch het spannendste verhaal met de NS moest beleven!!!
Maar ik heb weer genoten van je verhalen en foto´s hoor. Wat weer een avonturen.
Op FB al we de voetbalfoto´s van Salvador gezien. Ook alzo geweldig. Komt er nog een verslag van je Salvador-vakantie?
Ik vraag me trouwens af hoe je zo´n PitBullGuppy van je hengel haalt. Bijten ze dan niet?
Hartelijke groet uit Zweden, Lidy

Comment

Want to receive an email when a new travel story is added? Signup for the mailinglist