Nog meer Hollandse gezelligheid en stroopwafels

18-06-2011

Sander kwam de 18e ’s avonds aan. Dus nog meer Hollandse gezelligheid.

En stroopwafels!!! Heerlijk deze hadden mijn ouders meegegeven aan Sander. Met nog een aantal spulletjes. En een nieuwe bikini en jurkje (die eigenlijk pas voor mijn verjaardag zijn). En een aantal hempjes uit mijn kast (in Nederland). Hmmm rook nog heerlijk naar thuis… (inmiddels al niet meer….). ’S avonds nog even een paar biertjes gedronken in het hostel en de volgende dag hebben we de bus genomen naar Monteverde. Dit ligt in de hooglanden. Erg mooie natuur. Hier hebben we een canopy tour gedaan boven de jungle. Je krijgt een tuigje (of harnas noem je dat geloof ik) aan en vervolgens zijn er allemaal kabels van verschillende lengtes (langste 800m) boven de jungle gespannen waar je vanaf zoeft! Heel leuk om te doen.

En op het laatst nog een adrenaline kick: de Tarzan swing. Dit is een soort vrije val en daarna slinger je nog een paar keer heen en weer. Onmogelijk om niet te gillen. Even knik knieën en hard kloppingen, maar dat hebben we mooi wel even gedaan.

Sander en ik hadden het er al over gehad of we naar Tortuguero zouden gaan of niet, dit is een nationaal park aan de Caribische kust waar je alleen per boot kan komen. Hier komen de (groene) schildpadden ’s nachts aan land om eieren te leggen. Het seizoen begint eigenlijk pas in Juli. Suzanne was er 2 weken terug geweest en die hebben toen geen schildpad gezien, vandaar dat Sander en ik dit eigenlijk geskipt hadden, maar in Monteverde hoorde we verhalen van backpackers die ze wel hebben gezien. Dus daar kwam de twijfel… Zullen we wel of niet gaan…. En bij twijfel: altijd gaan!

Dus volgende dag terug naar San Jose (SJ), aangezien we daar eerst naartoe moeten voordat we naar Tortuguero kunnen. 4,5 uur met de bus. Nachtje in SJ en de volgende ochtend vroeg naar Tortuguero. Eerst 2,5 met de bus, overstappen en weer een uur met de bus en vervolgens een mooie bootrit door de jungle naar Tortuguero. We hadden besloten om 2 nachten te blijven. We hadden eigenlijk al een hostel geboekt, maar daar aangekomen was er een veel mooier hostel aan het strand… En voor een betere prijs. Dus andere hostel afgezegd. Niet zo netjes, maar we hebben ons wel netjes gemeld om te cancelen en was uiteindelijk geen probleem. Dezelfde avond van 20:00-22:00 gelijk op tour gegaan om schildpadden te spotten. We liepen vlak langs het water en moesten letten op sporen die uit het water komen. Je mag geen zaklamp aan hebben (zelfs geen sigaret opsteken) en je mag geen foto’s maken. Het licht stoort de schildpadden. Alleen de gids heeft een rood zaklampje, want dit licht schijnen ze niet te merken. Een schildpad is ongeveer 2 uur bezig met het leggen van eieren. Het proces bestaat uit 7 stappen (zie de wist je datjes). Het eerste uur zien we niks. Dus we vragen ons af  of we wel een schildpad gaan zien. Op de terug weg zien we gelukkig nog een schildpad terugkeren naar de zee. Gelukkig hebben we toch een schildpad gezien. De volgende ochtend om 5 uur ging de wekker alweer. Tijd om op een kano tochtje te gaan door de vele kanalen van de jungle.

Leuke tocht en veel wildlife gezien (waaronder meerdere alligators).

’S Middags hebben we zelf nog een wandeltocht gemaakt door de jungle om wildlife te spotten. En dat ging ons goed af (slangen, grote spinnen en ander groot ongedierte).

En ’s avonds gingen we voor de 2e maal schildpadden spotten. Dit keer hadden we meer geluk. Binnen 5 minuten  zagen we al een schildpad terugkeren naar zee. En daarna waren ze opeens overal! Geweldig om te zien hoe een schildpad van ruim een meter zichzelf op het strand trekt. De volgende 2 processen (nest graven en holletje voor de eieren graven) mochten we niet zien, omdat als de schildpad gestoord wordt hij terugkeerd naar de zee. Vervolgens gaat de schildpad eieren leggen en dan is ze in een soort trance en kan de gids de achtervin opzij schuiven en konden we zo haar eieren zien leggen. Echt heel speciaal om te zien. Dit is zeker mijn highlight van Costa Rica. Maar helaas voor jullie geen foto’s… Maar wel een foto van een spoor de volgende dag bij daglicht.

24-08-2011 zijn we vanuit Tortuguero naar Puerto Viejo gegaan. Dit is ook aan de Caribische kust maar een stuk meer naar het zuiden en vlakbij de grens met Panama. Je kunt hier fietsen huren en langs het strand naar het zuiden fietsen. Dus dat hebben gedaan.

Snorkelsetje onderweg gehuurd en hier en daar wat gesnorkeld. Niet heel bijzonder qua snorkelen, wel een inktvis, stingray en barracuda gezien, maar wel mooie stranden.

Niet verkeerd toch?

En nu op naar Panama!

Wist je dat:

-          Het wel heel veel regent in Costa Rica

-          Mijn moeder mij vertelde dat in Nederland in de krant stond dat een surfer overleden is na een shark attack in Costa Rica.

-          Dit bij een plaatsje was dat bekend staat voor de vele schildpadden die aan land komen om eieren te leggen

-          Dat dit wel tortuguero moet zijn

-          De 7 processen van het eieren leggen van de schildpad zijn:

1. De schildpad komt aan land
   2. Zij graaft een gat met vier poten zodat ze volledig weggezakt in het zand ligt
   3. Met de achterpoten graaft ze een holletje van zo´n 30 cm diep
   4. Ze legt ongeveer 100 eieren in 12 tot 15 minuten tijd
   5. Ze gooit het holletje met zand dicht met de achterpoten
   6. Ze camoufleerd de legplek door zand te verspreiden met de vier poten
   7. Ze keert terug naar zee.

-          Wij 5 processen hebben gezien

-          Bij proces 2 en 3 mag de schildpad niet gestoord worden

-          Ik dit echt geweldig vond om te zien

-          Er in Tortuguero alleen zandwegen zijn.

-          Dit dorpje alleen per boot of vliegtuig te bereiken is

-          Ik hoor dat een aantal van mijn trouwe lezers geen mail meer ontvangen als ik een nieuw bericht plaats

-          Ik contact heb opgenomen met de webmaster, dus het probleem als het goed is opgelost gaat worden.

-          Wij ons prima vermaken hier

Last pictures

Comments 5

Arno 29-06-2011 18:54

Als ik het zo lees ben je inmiddels aardig verwend!

renske 29-06-2011 22:59

Hallo dochter.
Mooi verhaal weer met mooie foto s.
Jullie zijn wel lekker sportief hoor.
Niks voor je broertje daar met die enge spinnen,
Veel plezier nog en de groetjes aan Sander.
Liefs van pap,mam en Twannetje.

Helen 30-06-2011 21:53

he ag!
Ziet er weer gezellig uit. gelukkig hebben we hier ook wat regen gehad de laatste tijd maar komt het mooie weer eraan
Coole tochten hoor!
kiss
Helen

Laura B. 01-07-2011 19:31

Hé Tarzan!
Alles goed, zo te lezen. Inderdaad raak je een beetje verwend: niet veel bijzonders... op Gran canaria heb ik een tonijn gezien... boven water... op een foto (Martijn had gevist op zee en een vis van een andere passagier in zijn handen) ha ha
En stoer hoor, als Tarzan aan een liaan slingeren. Wat ik niet had verwacht is dat je ook maar iets van angst voelde. Jij hebt toch voor hetere vuren gestaan (hoe hoog was die bungiejump in Z-Afrika ook alweer?)?
Heel veel plezier in Panama! groetjes Laura bB.

jannie 03-07-2011 22:05

hoi agnes,
eindelijk had ik weer eens tijd om je verhalen te lezen, was ook al wat bij gepraat door je moeder hoor.
wat stoer aan zo'n touw te slingeren. wat alweer een hoop gezien in die korte tijd dat sander er is en wat een mooie foto,s van o.a. die spin en krokodil!!!!!!! nog veel plezier samen en kijk weer uit naar volgend verslag. vrijdag hebben we weer gesjoeld, je vader had zowaar gewonnen.
veel succes maar weer, groetjes jannie

Comment

Want to receive an email when a new travel story is added? Signup for the mailinglist