row row row your boat

Maandag 4 juli zijn Sander en ik met de bus vertrokken naar Portobello , waar vandaan we de volgende dag zouden vertrekken op een 5 daagse zeiltocht op de ‘Wildcard’ naar Colombia. Onderweg zijn we uitgestapt in Sabanitas om zo Colon te vermijden. Colon staat namelijk bekend als de meest gevaarlijke plaats van Centraal Amerika. Aangezien de bootreis naar Colombia contant betaald moet worden, niet een geheel onverstandige keuze zou ik zeggen. En vanuit Sabinitas gingen we met een chickenbus naar Portobello. Geweldig de chickenbussen! Ik heb ze gemist!! Sinds Nicaragua niet meer in een chickenbus gezeten… Geweldig gepimpt, reggeaton op volle kracht uit de speakers en propvol.

Voor Sander de eerste keer in een echte chickenbus en gelijk een goede. Backpacks werden via de achterkant erin gepropt en wij hadden een plekje gevonden in het gangpad. Op het busstation ook gelijk 2 medepassagiers van de Wildcard ontmoet. Aangekomen in Portobello gingen we naar Hostel Captain Jacks waar we ’s avonds een meeting hadden met crew van de Wildcard en de medepassagiers. Hier hoorde we dat we de volgende dag om 13:00 bij de haven klaar moesten staan! In totaal waren we met 17 passagiers en 3 man personeel, van 11 verschillende nationaliteiten. Een erg leuke groep. En er is een kitten aan boord. Op het laatste moment kon Sherrie ook nog mee, aangezien iemand gecancelled had!!

Dag 1

’s Morgens nog even de laatste inkopen voor op de boot gedaan, lees drank gekocht ;-) Om 13:00 stonden we klaar in de haven waar we door een klein bootje werden opgehaald en naar de Wildcard werden gebracht.

Verzameld op het dek waar we uitleg over de boot kregen en de cabine indeling werd besproken. Ik deel een cabine met Lorna uit Engeland. Twee bedden boven elkaar aan de voorkant van de boot (de boeg).

Mijn cabine en mijn bedje boven.

De Keuken

Op het dek

Vervolgens vertrokken we op naar de San Blas eilanden. Een tocht van 12 uur. Al gauw kwamen we erachter dat we nog niet echt zeebenen hadden haha. En bleek dat 3 medepassagiers behoorlijk groen en geel begonnen te zien en hun lunch niet binnen hielden. ’s Avonds schotelde onze kapitein John (uit Australië) onze een lekkere spaghetti voor. De drankflessen bleven deze avond nog ongeopend, aangezien iedereens maag nog niet geheel gewend was aan de zee en iedereen probeerde de spaghetti binnen te houden.

Dag 2

’s Morgens vroeg wakker geworden, bikini aan en naar het dek. Toch wel heel benieuwd waar we aangekomen waren en hoe de San Blas eilanden er dan in werkelijkheid uit zouden zien! Aangezien we rond middennacht waren aangekomen was alles natuurlijk pikkie donker. Vanaf de plank het water in gesprongen. Heerlijk. Zodra ik weer op de boot was geklommen zwommen er 2 dolfijnen langs de boot. Wat een goed begin van de dag! Na het ontbijt zijn we de dingie naar een Kuna dorp gegaan.

De Kuna vrouwen dragen speciale klederdracht in felle kleuren. Verder hebben ze vaak een gouden ring door de neus en veel rouge op hun wangen. Wat erg opvalt zijn de armbanden en deze dragen ze ook van hun enkel tot hun kuit. Deze geven aan dat ze al of niet gehuwd zijn. Deze binden ze op een speciale manier om. Ik heb een kleinere versie hiervan gekocht en om laten binden.

Vervolgens een heerlijke salade als lunch. Daarna gingen we op weg naar een ander eiland waar we rond een scheepswrak gingen snorkelen. Hier zijn we voor de nacht voor anker gegaan.

Lion Fish

Dag 3

Na een morning swim, wandeling rond het eiland en ontbijt zijn we vertrokken naar nog mooiere eilanden. Een groep van kleine onbewoonde eilanden, alleen begroeid met palmbomen. Poeder witte zand stranden en blauw water. Dit zijn echt de ‘bounty eilanden’.

Jumping pictures

Hele dag hier heerlijk rond gebracht. Zwemmen, snorkelen, de eilanden verkennen. Het avondeten was een waar feestmaal! Ieder een hele kreeft, grote krabben poten en een vis curry!! Jammie jammie. Maar zo ontzettend veel.

’s Avond hadden we een bonfire (kampvuur op het strand). Met de dingie zijn we naar het eiland gebracht. En Sherrie had een fles Flor de Cana mee (rum uit Nicaragua) en een perfectere gelegenheid om dit te drinken was er niet!

Dag 4 en 5

Na het ontbijt zijn we op weggegaan naar het vaste land. Ook wel bekend als de Darien provincie. Geheel in het oosten van Panama, grensend aan Colombia. Dit is eigenlijk het onbereisde gebied van Panama, aangezien het niet mogelijk (en niet veilig) is om over land naar Colombia te reizen. We zijn hier eerst met een kano over een rivier vervoerd om vervolgens naar een waterval te hiken en hier vanaf te springen. Ook weer een leuke trip! Hierna kwam een eind aan de San Blas eilanden en begonnen we aan de 36 uur durende zeiltocht over open zee, ook wel bekend als de Darien gap, op weg naar Colombia. Helaas bleek al snel dat ze zee totaal niet kalm was. De wind stak op en de golven namen toe. Al snel bleek dat we nog altijd niet beschikte over zeebenen. Drinken pakken of naar het toilet was een missie. Kruipend over het dek, niet in staat om op te staan. Ook onze magen hadden het zwaar en plat liggen op dek was de beste oplossing. Gelukkig werd het zeeziek gevoel steeds minder en minder en heb ik heerlijk kunnen genieten van de red snapper voor lunch dag 5.

Op de boeg

Maar de zee werd weer ruiger en op het dek zitten was niet meer mogelijk, aangezien de golven hierover heen beukte. Avondeten was niet mogelijk om te koken, waardoor we uiteindelijk om 23:00 aten. In bed liggen was de beste oplossing. Alleen sliep ik helemaal voorin de boot, waardoor van slapen niks terecht kwam, aangezien mijn bed meer op een achtbaan leek. Bij elke golf werd ik 10 cm van mijn matras gelanceerd. Uiteindelijk was de vraag of we wel of niet naar Cartegena konden of dat we uit moesten wijken naar een andere haven… Het is Cartegena geworden, waar we uiteindelijk om 3 uur ’s nachts aankwamen en dus een extra nachtje op de boot hebben doorgebracht.

De volgende morgen om 8 uur zijn we aan land gegaan in Cartegena, Colombia. Een nieuw werelddeel!

Wist je datjes:

-          De San Blas eilanden bestaan uit 357 eilanden voor de kust van Panama, waarvan er 40 bewoond zijn.

-          Deze eilanden zijn uitgetrekt over  een 226 km lange strip aan de caribbean coast die loopt van Golfo de San Blas tot de grens van Colombia.

-          Ze worden ook wel de Kuna Yala eilanden genoemd en de bewoners de Kuna indianen.

-          Sander en ik niet behoorde tot de 3 mensen die over de reling van de boot hingen

-          Een italiaan 2 dagen in zijn bed heeft doorgebracht

-          Er aan boord heerlijk eten was

-          Met een zeilboot naar Colombia en de San Blas zeker de moeite waard is!

-          De Darien provincie bekend staat als gevaarlijk

-          Vanwege de guarilla en de drugs smokkel

Last pictures

Comments 7

fleur 12-07-2011 12:39

Hoi lieve Ag,
Wauw, dit lijkt me een van de gaafste en mooiste dingen die je meegemaakt hebt. Ik wil ook wel zo'n zeiltrip maken, al ben ik (nouja mijn maag) echt niet bestand tegen het leven op zee.. Anders had ik het misschien ook allang gedaan. Ik mail je snel met wat vakantiefofo's van ons uit Frankrijk. en een wist-je-datje van mij: Florence praat niet alleen meer woorden, nu hele zinnen. Leuk joh!! dikke x fleur

helen 13-07-2011 13:58

He aggie,
Super zo'n reis zeg, maar zeker niets voor mij ik zou bij die 3 mensen gehoord hebben denk ik zo (ha ha)
Harry Potter is uit dus ik denk dat ik binnenkort maar even met ellen contact moet zoeken
Groetjes
Helen

Margot 13-07-2011 22:02

mmmm, klinkt echt super zo'n coole zeiltrip!! Wellicht moet ik gewoon ook eens naar panama en dan zeilen naar colombia Te veel vakantieplannen....

In NL alles goed! Druk op nieuwe baan, en vind het super leuk. Verder genieten van het niet-zomerweer (lees: heel veel regen). Bah... maar dit weekend naar Duitsland en binnenkort Zeeland/Belgiƫ!
Xx

lidy van Dam 14-07-2011 22:42

Hej hej Agnes.
Even geen internet en ik was 3 verhalen achter. Maar dan ga ik er ook echt even voor zitten om te genieten van je verhalen en foto's. Het was weer een feestje. Ik zou echt niet alles willen doen wat jij doet (zoals een tocht waar je spinnen en slangen kunt tegen komen; ik krijg al kippenvel van die griezels als ik ze op een foto zie), maar die zeiltocht lijkt me helemaal geweldig. Ik ben 1 keer zeeziek geweest op het Kattegat tussen Denemarken en Noorwegen. Zware storm en net vis in botersaus gegeten............. Was helemaal niet leuk. Maar als je niet zo zwaar eet heb je weinig last van zeeziekte, normaal gesproken. Wat leuk dat er een vriend uit Nederland bij je is. Hij moet alleen nog wat bijkleuren vergeleken bij jou geloof ik. Grappig dat stroopwafels zo geliefd zijn in het buitenland. Ik neem ze ook altijd mee uit Nederland. De Zweden zijn er gek op. We hebben hier heerlijk zomer. Weinig regen en steeds een graadje of 20-23. Wel een verschil met het weer in Nederland! En al weer een geheim!!!! Wanneer ga je het ons vertellen??? Of ga je nu ook zelf trouwen
Nou meissie geniet maar lekker in ZA. Groeten aan Sander en ik wacht op het volgende bericht.
Groeten uit Zweden. Lidy

Rob Blauw 16-07-2011 16:20

hee flying agnes (volgens de erge leuke strand foto)
Wat beleef jij toch veel zeg! Ik heb de laatsten verhalen weer even door gelezen en me even laten mee slepen in je avontuur.
Je doet 't fantastich. De zomer hier in Nederland is de laatse weken ver te zoeken. Ik 'moet' nog 2 weken werken, dan 4 weken vakantie. Ik denk er over om maar ff 'n weekie naar Ibiza te gaan.
(volgens het nieuwe architecten CAO mag ik dit jaar 3,5 dag minder op vakantie, t's maar dat je 't weet, als je 't wilt weten, hihi)
Groetjes uit Nieuwe Niedorp

Wiesvanbrug 17-07-2011 22:12

Hallo Agnes,

Wat een prachtige omgeving om je verjaardag te vieren. van harte en natuurlijk nog vele jaren!!

Geweldige verhalen en zulke mooie foto,'s
Erg leuk om je te volgen.

En hele fijne en gezellige verjaardag!

Groetjes van Kor en Wies

jannie 05-08-2011 15:43

hoi,hoi,
beetje laat maar wat een prachtige boot reis moet dit voor jullie zijn geweest!!!!!!!!!!!!!!
groetjes jannie

Comment

Want to receive an email when a new travel story is added? Signup for the mailinglist