Mi vida en Leon

24 mei nadat ik klaar met werken was ben ik richting San Juan del Sur vertrokken om Sherrie daar op te zoeken voor een paar dagen. Ik zou eigenlijk om 14:30 klaar zijn met werken, maar aangezien het nogal een chaotische en hectische dag was (bezoek dierenarts, veel gasten en veel tripjes) was ik uiteindelijk om 15:30 klaar. Tas had ik al ingepakt. Heerlijk een kleine rugzak mee voor een paar dagen ipv mijn grote backpack. Alleen nu ik later klaar was met werken was de vraag of ik San Juan del Sur nog wel kon bereiken…. 16:00 de bus naar Managua (hoofdstad) gepakt, kwam daar om 17:30 aan, gelukkig nog net voordat het donker werd. Daar taxi naar ander busstation gepakt en om 18:00 de bus naar Rivas. De grote steden hebben allemaal verschillende busstations verspreid door de stad en uiteraard moet je altijd op een ander busstation zijn dan waar je aankomt. Als je het mij vraagt niet zo’n logisch systeem… Maar goed 2 uur later kwam ik aan in Rivas, als enige in de bus in het donker op het busstation in de meest onveilige plek van de stad…. En geen bus meer naar San Juan…. Niet zo’n slimme actie dus. Als er iets is wat je niet moet doen dan is dat dit wel…. Dat bedacht ik natuurlijk ook op dat moment, maarja beetje te laat. Gelukkig was de buschauffeur erg aardig en bleef hij wachten tot ik in het dichtstbijzijnde hotel veilig binnen was. Maarja het busstation is meestal waar de markt ook is en het meest onveilige maar ook het meest smerige gedeelte van de stad…. Dus kwam binnen bij dat ‘hotel’, als je het tenminste zo mag noemen… En was een beetje een ongure eigenaar…. Maar hij had wel een kamer voor me…. Dus naar achteren en daar opende hij de deur naar ‘mijn kamer’, waar het erg stonk en hij vervolgens een hoopje kleren van het bed haalde (wrs zijn eigen kleren) en de lakens recht streek… Het was een kamer waar je niks aan wou raken… Vervolgens eerst maar even Sherrie gebeld, die op me wachtte in San Juan, waar ik op dat moment al had moeten aankomen. Verteld dat ik vast was komen te zitten in Rivas en dat ik morgen zou komen. Vervolgens besloten dat ik echt niet kon blijven in dit hotel. Ik ben een hoop gewend inmiddels maar dit gaat echt te ver, straks komt die man ’s nachts nog mijn kamer binnen ook. Dus besloten om naar het veilige gedeelte van de stad te gaan en een taxi laten bellen. Vervolgens kwam er een man op een motor aanrijden wat mijn taxi was…. Haha daar ging ik achter op de motor, weg uit dit gedeelte van de stad. Gelukkig een betere kamer gevonden, maar Rivas is zeker geen aanrader. Gelukkig is alles goed gegaan, maar dat was zeker niet de meest handige actie van mij. Beetje gehaast vertrokken en kreeg gelukkig mijn gezonde verstand terug op het busstation. Volgende ochtend gelijk naar San Juan gegaan. En ontvangen met een dikke knuffel van Sherrie en gezellig even ontbeten en weer bijgepraat, aangezien we elkaar ruim 2 weken niet hadden gezien. ’s Middags met een busje naar een mooi strand in de buurt vertrokken en heerlijk een dagje gerelaxt. In San Juan kwam ik ook weer de Nederlanders tegen (Charlie en Frits) waar ik Koninginnedag mee heb gevierd in León, its a small World. ’S Avonds naar een circus geweest en daarna party time en besloten om de volgende dag weer naar hetzelfde strand te gaan met de pick up, maar dit keer hadden we een surfboard gehuurd. Alleen we waren nog geen 5 minuten onderweg toen het keihard begon te regenen en te onweren. Kletsnat en koud waren we.

Zaten we dan op het strand, koud, regen, onweer en doorweekt. Gelukkig klaarde het na een uurtje op en hebben we toch nog lekker op het strand kunnen zitten en surfen. ’S Avonds was het weer party time en hadden we een vrijgezellenfeest, niet echt, maar een fake one. De mannen hadden allemaal dezelfde shirts besteld en de meiden moesten allemaal iets wits aan en we hadden gekleurde brillen op. Haha we hadden heel wat bekijks en iedereen dacht ook dat het echt was. Super leuke 2 dagen in San Juan gehad. Een hoop party…. Maar erg leuk.

Vrijdag weer terug naar León, dit keer zonder problemen… En ’s avonds nachtdienst gedraaid. Nou is er altijd wel iets als ik nachtdienst heb. Was nog geen uur aan het werk en de onweer barstte los en alle stroom viel uit… Nou heb ik het al niet zo op onweer en dit was echt dichtbij en is het ook nog eens pikdonker. De stroom valt wel vaker uit, dus gelukkig hebben we kaarsen in voorraad. Dus de kaarsen aangestoken en zo het hostel verlicht. Na 4 uur kwam gelukkig de stroom weer terug. Het weekend en maandag ben ik gewoon aan het werk geweest, dinsdag en woensdag had ik weer vrij. Zaterdag had ik middag dienst (15:30-22:30) en had dus tijd om van te voren de champignons league finale te kijken. Dat leeft hier enorm en iedereen was massaal voor Bracelona. Er was een tent opgezet en een scherm buiten. Een hoop gegooi met bier haha.

Dinsdag lekker een middagje naar het strand geweest, vlakbij León (Las Penitas).

Vulkaan Telica

Woensdag gingen we voor het eerst weer naar Vulkaan Telica, die de week ervoor was uitgebarsten. Spannend…. We gingen kijken of het weer mogelijk was om naar de krater te gaan en of de camping area nog heel was (ze gaan normaal op een 2 daagse tocht naar Telica). Dus een soort verkenningstour. De gasten die in het hostel verbleven konden ook mee als ze wilden, maar het zou een zware 9 uur durende wandeling worden met een pittig tempo, dus niet veel animo voor. Maar was de vorige dag 2 Nederlandse jongens tegen gekomen op het strand die de dagen daarvoor in Sonati waren. Had hun verteld van de tour naar Telica en zij kwamen terug naar Sonati om mee te gaan. En nog een andere meid van Zwitserland ging mee. Verder alleen de medewerkers  van Sonati. En het was een dag om nooit te vergeten…

’S Morgens om 6 uur vertrokken we vanaf het Hostel naar het busstation, half uur durend busritje en vervolgens begon onze wandeling, weer langs de pruttelende modderpoelen en weer naar het uitzichtpunt (waar we de vorige keer in de wolken zaten), dit keer was het uitzicht echter wel geweldig. We hadden uitzicht over de gehele vulkanenreeks en natuurlijk de rokende Telica.

Vervolgens gingen we door de jungle op weg naar de Telica, met een machete (kapmes) een weg banend door de jungle. Geweldige ervaring en toen stonden we aan de rand van Telica.

Dus Telica opgeklommen en we konden gewoon aan de rand van de krater staan. Wat een geweldige ervaring. Af en toe hoorde je een kleine explosie beneden in de vulkaan. Je kon gewoon in de krater kijken en pruttelende waterpoelen tussen de rook zien. En dan te bedenken dat deze vulkaan vorige week nog uitgebarsten is… In Europa zou zoiets nooit kunnen…

Nu nog ruim een week werken in Sonati en dan ben ik vrij vanaf 13 juni. Ik ga dan met de bus naar Costa Rica waar ik Suus ga ontmoeten en de laatste dagen van hun vakantie met haar en Margot mee ga reizen en dan komt Sander de 18e aan in Costa Rica, waarna we nog een weekje gaan reizen in Costa Rica en een week in Panama en dan met de boot naar Zuid Amerika en laat ik eindelijk Centraal Amerika na een half jaar achter me….

Wist je datjes:

-          De kitten Chiquita helaas is overleden…

-          De dierenarts was nog gekomen en die vertelde dat ze wrs nog geen 2 weken oud is en wrs nooit door haar moeder is verzorgd….

-          We hier nog 2 katten hebben die vorig jaar op een soort gelijke manier hier zijn gekomen

-          Dat het gelukkig met hun wel goed gaat.

-          León de warmste stad van Centraal Amerika is

-          Ze hier geen straatnamen hebben

-          Maar alles 1,2,3, blokken Noord, Oost, Zuid, West van Central Parque is

-          Ik natuurlijk nooit weet wat nu noord, zuid,oost of west is….

-          Je op moet passen als je op de stoep loopt, omdat er om de paar meter een open put is…

-          Het hier nu elke namiddag begint te regenen

-          Met zeer heftige onweer, de computers dan uitgeschakeld worden en de stekker uit de koelkast gaat.

-          We regelmatig geen stroom, internet of water hebben vanwege de onweer.

-          Ik onweer helemaal niet leuk vind….

Comments 8

Nico en annemiek 04-06-2011 08:43

Ha die Agnes, wat een verhalen, leuk om te lezen. We reageren niet elke keer maar lezen alles hoor...
Veel geluk bij je avonturen

Groet Nico en annemiek ( hera)

Ankie 04-06-2011 09:23

Hallo Agnes,
Hier je trouwe volger! Ben aan het werk nu, maar het is rustig, dus kon mooi jouw verhaal lezen. Wat weer een leuk verhaal. Ik wil ook wel zo'n vulkaan beklimmen, die half op uitbarsten staat, haha.. Dat zou in Nederland inderdaad niet kunnen. Maar er zijn wel meer dingen daar in Centraal Amerika, wat ik Nederland niet zou kunnen. Af en toe kijk je je ogen uit! Maar dat is dan juist ook weer mooi.
Maar succes nog met je laatste week werken daar. En dan op naar Costa Rica en Panama!! Whoehoee.. En ik ben echt jaloers dat jullie met een boot vanuit de San Blas eilanden richting Colombia gaan. Aaaahh.. Dat wil(de) ik ook!
Doei doei x Ankie

renske 04-06-2011 13:51

Hallo Agnes.
Wat zat je in een leuk hotel, Agnes.
Goed dat je daar niet gebleven bent.
Uitkijken voor die enge kerels.
Nog een week werken en dan begint de vakantie weer voor je.
Heb je boodschappenlijstje afgewerkt en zal alles aan Sander meegeven.
Veel plezier nog en niet te veel gevaarlijke dingen doen.
Liefs van pap en mam en Twannie.

Eelco 05-06-2011 12:09

Hey Agnes
Weer een hoop beleefd zag ik. Ben blij dat je dat hotel uitgegaan bent, want je had vermoedelijk bezoek gehad 's nachts.
En gaaf van die vulkaan joh, echt helemaal te gek. Denk dat dat een trip is die je je leven lang zal blijven herrineren.
Verder nog veel plezier ennuh voorzichtig nu met dit soort hotels he
xxx

Danaja 05-06-2011 20:21

Hoi Agnes,

Ik sluit me aan bij de vorige berichtjes, niet teveel gevaarlijke dingen doen!
Dat je alweer bijna een half jaar onderweg bent... Niet te geloven...
Hier gaat alles goed, Anouk kan al bijna op haar buik draaien en ze groeit als kool!
Ik heb een baan aangeboden gekregen in de kleuterschool van het dorp, als kinderfysio. Eens kijken of ik het ga doen, want dat betekent, dat ik over twee maanden weer moet gaan werken
En met kinderen heb ik dus niet veel werkervaring.
We zullen zien.

Dankje voor je verjaardagsberichtje!
Liefs,
Danaja

jannie 08-06-2011 13:46

hoi agnes,
wat weer een mooi verhaal, prachtig zo naast die vulkaan, wat een fantastische ervaring zal dat zijn geweest. nu nog een paar dagen werken en je kan weer verder gaan reizen. maar pas wel op wat je doet he want ik vond het eng om het te lezen van dat hotel, maar gelukkig is het goed afgelopen. wel zielig dat het poesje dood is, maar het was veel te klein vanzelf. nou succes maar weer verder en zie uit naar je volgende verslag.
groetjes jannie

Laura B. 09-06-2011 22:27

Hé Agnes,
hoe is het nou? Wat ontzettend spannend die rokende vulkaan en vooral om daar net op het randje te liggen... brrrrr
Straks op naar Costa Rica en Panama, weer een heel ander avontuur, ik kijk uit naar je volgende verhaal, liefs Laura.
ps ben lekker 3 weken op Gran Canaria, niets vergeleken met jou, maar niet minder aantrekkelijk voor mij...

lidy van dam 13-06-2011 22:29

Hej hej Agnes,
Potverdikkie wat heb je weer een avonturen beleefd zeg.
Alleen, blond, jong en mooi. Wat zal die 'hoteleigenaar' de pest in hebben gehad dat je weggegaan bent. Heel verstandig van je!
En dan die vulkaan. Fantastisch!
En je bent al een half jaar weg; dat had ik me nog helemaal niet gerealiseerd.
Volgens mij ga je in het saaie Nederland nooit meer wennen.
Enne....................wat is nou toch je geheimpje?????
Op naar het volgende werelddeel. Ik blijf je volgen hoor.
Wees voorzichtig, maar blijf vooral genieten.
Liefs, Lidy

Comment

Want to receive an email when a new travel story is added? Signup for the mailinglist